Daan Weststrate: ‘Kindercollege mooi middel om kinderen bij politiek te betrekken'

Initiatiefvoorstel Kindercollege
portretdaan.png
Door Daan Weststrate op 14 december 2017 om 21:52

De gemeente Ede krijgt vanaf het cursusjaar 2018/2019 een Kindercollege, bestaande uit 1 kinderburgemeester en 2 kinderwethouders. Dat heeft de gemeenteraad besloten n.a.v. een initiatiefvoorstel van de fracties ChristenUnie, D66, CDA, PvdA en GemeenteBelangen. Met dit plan willen de partijen jaarlijks een Kindercollege benoemen om, samen met een lesbrief op scholen, de maatschappelijke betrokkenheid van kinderen te vergroten. Raadslid Daan Weststrate, één van de initiatiefnemers van het Kindercollege: “Met dit voorstel worden leerlingen al vroeg geleerd om betrokken te zijn op wat er speelt en om jezelf beschikbaar te stellen”.

Na een lang voorbereidingstraject is het nu gerealiseerd. Persoonlijk ben ik zelf zo’n drie jaar geleden begonnen met het initiatiefvoorstel voor een kinderburgemeester in Ede. Al snel kwam ik in contact met de andere partijen en zochten we een gemeenschappelijke deler: ‘het vergroten van de betrokkenheid van kinderen op de lokale politiek’. Daarom ben ik blij dat ik samen met mijn collega-raadsleden Charifa El Kaddouri (D66), Jan Pieter van der Schans (CDA), Ria Maliepaard (PvdA) en Jet Verhoeff (GemeenteBelangen) dit plan mocht uitwerken, vervolgens indienen en presenteren in de gemeenteraad. Dit met het doel om de politieke en maatschappelijke betrokkenheid onder leerlingen te vergroten. Ik zie bij de leerlingen in mijn eigen klas de wil om mee te denken en ik ben daarom ook echt benieuwd hoe dit uitpakt in Ede.

In het Kindercollege krijgen drie basisschoolleerlingen een heel schooljaar de rol van burgemeester en twee wethouders. Zij vervullen tijdens dat schooljaar een ceremoniële en ambassadeursfunctie bij diverse evenementen in de gemeente. Het programma moet starten in het voorjaar van 2018. Geïnteresseerde kinderen kunnen zich dan via hun school of direct zelf opgeven bij de gemeente voor een plaats in het Kindercollege. Een Kindercollegecommissie, bestaande uit de burgemeester, één wethouder (Jeugd en/of Onderwijs) en twee raadsleden, maakt vervolgens een selectie uit de aanmeldingen.

Het ambt van kinderburgemeester of kinderwethouder is bijzonder leuk, maar ook best wel serieus. Leden van het Kindercollege gaan alleen of met de burgemeester of een wethouder mee naar activiteiten en houdt daar soms een korte toespraak. Hij of zij praat met de collegeleden en andere mensen in de gemeente over onderwerpen die belangrijk zijn voor kinderen. Bijvoorbeeld over spelen, school of sport.

Het Kindercollege is een laagdrempelige manier om jonge kinderen kennis te laten maken met de lokale politiek. De ervaringen in andere gemeenten zijn veelbelovend. Als initiatiefnemers verwachten we veel van dit concept en vertrouwen op een mooie samenwerking. De samenwerking met de basisscholen is daarbij enorm belangrijk.

Daan Weststrate
E. daan.weststrate@ede.nl