Tweede Kamerlid Bruins luistert naar bezwaren lage vliegroutes

CU-Logo-Ede-RGB-SocialMediaPF.jpg
Door Fractie Ede op 10 januari 2018 om 20:31

Tweede Kamerlid Bruins luistert naar bezwaren lage vliegroutes

Vandaag heeft een afvaardiging van de gemeenteraad, twee adviseurs van de gemeente (een voormalig piloot en luchtverkeersleider) én wethouder Leon Meijer een gesprek gehad met Tweede Kamerlid de heer Eppo Bruins (ChristenUnie). Hij deed Ede aan als onderdeel van een regiotour speciaal om te luisteren naar de zorgen en bezwaren rondom de besluitvorming en daaraan gekoppelde opening van Lelystad Airport op 1 april 2019.

Het was een open en constructief gesprek. Pijnpunten werden uitgebreid voor het voetlicht gebracht en besproken. Als voorbeeld noemen we het vertrouwen in de overheid welke in dit dossier een flinke deuk heeft opgelopen. Worden we wel serieus genomen als voorstellen voortkomend uit de consultatieperiode niet of enkel oppervlakkig worden beantwoord? Vanwaar de enorme druk om toch echt wel in april 2019 te openen? Gaan de economische belangen boven elk ander belang? Wat te denken van de Milieu Effect Rapportage (MER) en Natura 2000, om maar eens wat te noemen...

De heer Bruins gaf aan de tot nu toe gemaakte procesfouten te erkennen en noemde het herstel in vertrouwen een eerste vereiste alvorens verder te hameren op de deadline van 1 april 2019. Dus waarom toch niet eerst herindeling van het luchtruim i.p.v. beoogde jaartal 2023?

Op deze dag heeft de heer Bruins een rondgang gemaakt langs belanghebbende gemeenten zoals Lelystad, Oldebroek, Zwolle en Ede. Als lokale fractie van de ChristenUnie stellen het in ieder geval op prijs dat men nu ook vanuit Den Haag ons een luisterend oor heeft geboden. Daarnaast verwachten wij hem voldoende 'bagage' te hebben meegeven om de belangen van mens en natuur op een weloverwogen wijze te behartigen tijdens het kamerdebat komende maand!

Heeft u voor onze fractie of de heer Eppo Bruins nog aanvullende vragen of informatie m.b.t. dit onderwerp, zie ik uw reactie graag tegemoet.

Herko van Beek
E. herko.van.beek@ede.nl