ChristenUnie: uitstel Lelystad ‘logisch’ en ‘enige juiste keuze’

portretdaan.png
Door Daan Weststrate op 21 februari 2018 om 21:20

ChristenUnie: uitstel Lelystad ‘logisch’ en ‘enige juiste keuze’

Vanmorgen maakte minister Van Nieuwenhuizen belangrijk nieuws bekend dat de uitbreiding van vliegveld Lelystad met zeker een jaar uitgesteld wordt. Hiermee hoopt de minister het vertrouwen van omwonenden terug te winnen. Daarnaast zijn er nieuwe varianten van vliegroutes gepresenteerd die niet meer over Ede en Bennekom gaan.

In Ede is blij gereageerd op het besluit. ChristenUnie-raadslid Daan Weststrate reageert hoopvol: ‘dit uitstel is een eerste stap in de goede richting. Wij hebben altijd gezegd: eerst herinrichting van het luchtruim voordat het vliegveld open gaat. In de tijd die nu komt, kan er nader onderzoek gedaan worden zodat er minder overlast is voor mens en natuur.’

Dat dit besluit niet zomaar is genomen, blijkt wel hoeveel mensen er mee bezig zijn geweest in de afgelopen maanden. Daan Weststrate: ‘Het is een mooi resultaat te noemen voor wethouder Leon Meijer die namens de gemeente Ede veel gelobbyd heeft in Den Haag. Daarnaast hebben veel inwoners met o.a. belangengroep ‘Ede Hoog’ veel aandacht aan het onderwerp gegeven. Ook in de Edese gemeenteraad hebben we tot drie keer toe een motie ingediend en ondersteunt om een signaal af te geven aan Den Haag dat wij deze vliegroutes niet over Edes grondgebied willen hebben We zijn blij voor dit moment maar blijven dit proces vanuit Ede kritisch volgen.’

Ook ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins noemt het uitstel voor opening van vliegveld Lelystad ‘de enige juiste keuze’. “Voor mij is een zorgvuldig proces, het werken aan draagvlak en herstel van vertrouwen steeds véél belangrijker geweest dan april 2019 als openingsdatum,” stelt Bruins opnieuw. “Uitstel is dus logisch.”

Recht doen aan positie omwonenden
Belangrijkste punt blijft voor Eppo Bruins echter de positie van omwonenden in de regio: “Aan hen moet recht worden gedaan. Zij moeten er op kunnen vertrouwen dat een overheid luistert naar bezwaren en zorgen serieus neemt. Alleen dan kan draagvlak ontstaan voor de opening van vliegveld Lelystad. Dat dat niet lukt voor april 2019, is reden genoeg om te zeggen: vliegveld Lelystad, nu nog even niet. Er komt extra tijd om een proces zorgvuldig en in samenspraak met de regio te doorlopen.”

Labels: ,