Parkeerplaats voor zwangere vrouwen en jonge gezinnen gerealiseerd op Kuiperplein

20200515 Parkeerplaats voor zwangere vrouwen het gezin -1.jpg
portretdaan.png
Door Daan Weststrate op 19 mei 2020 om 08:15

Sinds kort staan er twee blauwe parkeerborden op het nieuwe Kuiperplein: borden voor de zwangere- en gezinsparkeerplaatsen. Raadslid Daan Weststrate: “Uit onderzoek van het platform Ouders van Nu onder 5000 aanstaande moeders blijkt dat 82 procent van de zwangere vrouwen moeite heeft met in- en uitstappen van een auto, omdat de parkeerplaatsen vaak te smal zijn. Mooi dat deze parkeerplaatsen hieraan tegemoet komen en ook nog eens snel geregeld zijn nu het Kuiperplein toch opnieuw werd ingericht”.

20200515 Parkeerplaats voor zwangere vrouwen het gezin -1.jpg 20200515 Parkeerplaats voor zwangere vrouwen het gezin.jpg

Raadslid Daan Weststrate: “Ik ben blij dat deze parkeerplaatsen zo snel zijn geregeld bij de herinrichting van het Kuiperplein. Het is weer een manier om onze inclusieve samenleving vorm te geven. Niet iedereen zal dit meteen nodig vinden en begrijpen maar onderzoek onder deze doelgroepen geeft duidelijk weer dat er vraag is naar deze vorm van parkeerplaatsen. Daarnaast is het een mooie uitvoering van de motie van GemeenteBelangen, die mede-ingediend werd door de ChristenUnie, en met een meerderheid in de gemeenteraad werd aangenomen tijdens de besluitvorming van de begroting van 2020.”

De eerste ervaring lijken positief en dat de parkeerplaatsen inderdaad worden vrijgelaten voor de hiervoor bestemde doelgroepen: zwangere vrouwen en gezinnen met jonge kinderen en kinderwagens. In de komende tijd zal er in de gaten worden gehouden hoe zich de vraag naar deze parkeerplaatsen ontwikkelt en zal zoals afgesproken volgend jaar met elkaar geëvalueerd worden.

Zie hieronder de oorspronkelijke motie van GemeenteBelangen c.s. van 14 november 2019.

Daan Weststrate
E. daan.weststrate@ede.nl