Meehelpen met 'Zin op Zondag' - #cuzomerstage

Dirjanne van Drongelen - Portretfoto.png Sandra Kooij - Portretfoto.png
Door Dirjanne van Drongelen, Sandra Kooij op 13 juli 2020 om 16:59

Meehelpen met 'Zin op Zondag' - #cuzomerstage

Om ons deze zomer te blijven informeren en te laten inspireren zijn we als fractie gestart met een zogenaamde #cuzomerstage. Meekijken en meehelpen in de praktijk van onze aandachtsgebieden. Op zondag 12 juli jl. waren raadsleden Dirjanne van Drongelen en Sandra Kooij aanwezig bij Zin op zondag, een laagdrempelige inloop voor met name mensen met een klein sociaal netwerk en beperkte leefomstandigheden.

Zin op Zondag is een lunchinloop in het centrum van Ede voor mensen met een klein sociaal netwerk en beperkte leefomstandigheden. Dit initiatief is gestart vanuit Hervormde wijkgemeente de Open Hof in Ede Veldhuizen. Vrijwilligers zorgen dat het eten wordt klaargemaakt en zijn op zondagmiddag aanwezig om de gasten te verwelkomen en van een maaltijd te voorzien.
Sandra Kooij: ”Ik heb gemerkt dat Zin op Zondag niet alleen een plek is waar je een maaltijd komt eten of afhalen. Er is ook veel aandacht voor een gastvrije en veilige sfeer. Er is tijd voor een praatje en op de achtergrond klinkt er muziek. Bij de uitgang brandt een Paaskaars en wie dat wil kan ook zelf een waxinelichtje aansteken.”

Ook in de afgelopen maanden van coronacrisis stond er elke zondag een maaltijd klaar. Met dit verschil dat er tot ruim een week geleden alleen afgehaald kon worden. Sinds begin juli zijn de gasten weer welkom in het Luthers Centrum om daar een simpele maaltijd te eten en een maaltijd mee te nemen voor later. Dirjanne van Drongelen: "Ik vind het mooi om te zien hoe door een initiatief als Zin op Zondag mensen met elkaar in contact komen en naar elkaar omzien. Dat zie je gebeuren onder vrijwilligers en gasten en bij gasten onderling. Daarnaast draagt de samenwerking met de Voedselbank bij aan het tegengaan van voedselverspilling. Een positieve bijkomstigheid!"

Om dit waardevolle werk te kunnen blijven doen, is Zin op Zondag op zoek naar nieuwe vrijwilligers. Als je interesse hebt of meer informatie wilt, kun je contact opnemen met Han Pol via 06-28795597 of met Janneke Odie via 06-23618317. Mailen kan ook: kerkmetstipede@gmail.com.

Dirjanne van Drongelen, E. dirjanne.van.drongelen@ede.nl
Sandra Kooij - van Roekel, E. sandra.kooij@ede.nl