ChristenUnie pleit voor extra opvang voor daklozen

Dirjanne van Drongelen - Portretfoto.png
Door Dirjanne van Drongelen op 8 oktober 2020 om 23:07

ChristenUnie pleit voor extra opvang voor daklozen

Dat er in Ede mensen in bossen, portieken en garages slapen is niet nieuw. Vorig jaar lukte het om voor een deel van deze mensen opvang te regelen. De zogeheten noodopvang werd eind december gestart op het terrein van het Sociaal Pension van het Leger des Heils. In eerste instantie voor vier maanden, door het uitbreken van de coronacrisis uiteindelijk tot 1 augustus 2020. Met het sluiten van de noodopvang nam het aantal daklozen weer toe. Dirjanne van Drongelen: "Er moet dus nu snel extra opvang geregeld worden."

Daarom heeft raadslid Dirjanne van Drongelen vanavond mede namens zeven andere partijen (SGP, D66, PvdA, GroenLinks, Fractie Wijnsouw, DKE en EdeNu) een voorstel ingediend. Met steun van CDA en BurgerBelangen heeft een ruime meerderheid van de gemeenteraad uitgesproken het onacceptabel te vinden dat er in Ede mensen in het bos moeten slapen. Er moet dus nu extra opvang geregeld worden.

Dirjanne van Drongelen: "Er zijn verschillende opvangvoorzieningen in Ede, maar de praktijk wijst uit dat dit niet voor iedereen een passende oplossing biedt. Met als gevolg dat er binnen de gemeentegrenzen van Ede mensen op plekken slapen die daar niet voor bedoeld zijn. We vinden het onze verantwoordelijkheid dat we, alleen al vanuit humanitair oogpunt, deze mensen een alternatief kunnen bieden."

Met het voorstel wordt gewerkt aan zowel een incidentele oplossing om de komende koude maanden te overbruggen, als een oplossing voor de lange termijn.

Dirjanne van Drongelen,
E. dirjanne.van.drongelen@ede.nl