Duurzame energie óók voor minima

portretbram.png
Door Bram van der Beek op 28 november 2020 om 10:05

Duurzame energie óók voor minima

Voor mensen met spaargeld op de rekening is het makkelijker meekomen in de energietransitie. Als je elke maand al nauwelijks rond komt, dan zijn de bedragen die genoemd worden om je huis te moeten isoleren vaak onhaalbaar hoog. Ook kan er wel eens scheef worden gekeken naar de hybride of elektrische autos die aan het einde van het jaar nog met belastingvoordeel de winkel uitvliegen. ChristenUnie Ede is van mening dat de voordelen van de energietransitie ook voor minima meer haalbaar moeten zijn. Een inclusieve energietransitie daar zijn wij voor! Lees hier de bijdrage van raadslid Bram van der Beek.

Als ChristenUnie vinden we het belangrijk dat de energietransitie geen extra tweedeling brengt. We vragen al een tijd naar oplossingen voor minima om ook volwaardig mee te doen. De energiecoöperatie heeft die handschoen opgepakt en kwam met het zogenaamde ‘op rozen’ model.

De energiecoöperatie ontwikkelt een zonnepark waarin haar leden kunnen investeren. Die leden moeten daarvoor een investering doen. Huishoudens met een smalle beurs lukt het vaak niet om zo’n bedrag op tafel te leggen. Maar met het ‘op rozen’ model hoeft een gedeelte niets in te leggen en krijgen zij juist korting op hun energierekening. Dit gebeurd door middel van een verrekening met de energiebelasting. Je kunt ‘op rozen’ lid worden als je weinig inkomen hebt.

De coöperatie gaat een banklening aan voor deze leden en betaalt deze af door de inkomsten uit de verkoop van energie. Als je deelneemt krijg je jaarlijks een korting van 60-100 euro op de energierekening. De gemeente is gevraagd om garant te staan voor een lening, en daar doen we graag aan mee.

Een inclusieve energietransitie past bij onze doelen op gebied van armoedebestrijding. Op deze manier zijn we een klein schakeltje in dit mooie systeem om opbrengsten uit de energietransitie breed beschikbaar te maken, óók voor minima.

In de besluitvormende vergadering van de gemeenteraad van Ede op 26 november 2020 stemde een meerderheid van de raad voor het voorstel 'Garantstelling financiering Coöperatie ValleiEnergie voor deelname minima aan zonnecentrale Meikade'. De Gemeente Ede en de energiecooperatie ValleiEnergie gaan nu aan de slag met de uitvoering.

Labels: , , ,