Campagnezaterdag: Kiezen voor de schepping

20210305_103018.jpg

Campagnezaterdag: Kiezen voor de schepping

Vandaag was onze tweede campagnezaterdag. We brachten in groepen flyers rond in verschillende wijken in Ede, Bennekom en Lunteren. Deden mee aan de regiorace van de ChristenUnie maar hadden ook de actie 'Tegel eruit. Planten erin'.

Stenen eruit, planten erin. Familie Poelarends gaf aan onze oproep gehoor om werk te maken van vergroening van de tuin. De fractie van de ChristenUnie in Ede ging aan de slag: planten en struikjes werden aangeschaft, laarzen aangetrokken, schop de grond in, stenen uit en planten erin!

Groene tuinen zijn geen overbodige luxe. Zomers worden heter en tegels houden warmte vast. In de steden ligt de temperatuur tot wel 5 graden hoger, met name op versteende plekken. En als die verkoelende onweersbui losbarst, kan het water nergens in wegzakken en stromen de riolen over.

Groene tuinen zijn bijzonder handig voor verkoeling en waterberging, maar dat is slechts een begin van lange lijst voordelen. Groene tuinen ondersteunen de bij, een belangrijke speler die nodig is voor onze voedselvoorziening. Groene tuinen geven ruimte aan kleine zoogdieren zoals egels, die op hun beurt goede opruimers zijn. En wat dacht je van vlinders in de zomer? En er is zelfs wetenschappelijk bewijs dat een groene leefomgeving bijdraagt aan minder depressiviteit en angststoornissen!

Dirjanne van Drongelen ging daarom met een uitgegraven stoeptegel en een plant door het land om dit verhaal te vertellen. De ChristenUnie is voor vergroening en dat begint dichter bij huis dan dat we soms denken...

Niek van de Brink, raadslid
E: niek.van.de.brink@ede.nl