Kiezen voor wat echt telt: veerkracht van de samenleving

portretannemiek.png
Door Annemiek Stam op 8 maart 2021 om 07:45

Kiezen voor wat echt telt: veerkracht van de samenleving

Heeft u  ook -net als ik- dankbaar en verwonderd opgemerkt hoeveel bereidheid er sinds corona blijkt te zijn om elkaar te helpen? Taartenacties, boodschappen doen voor elkaar, een hart onder de riem, maar ook de creativiteit van ondernemers en vrijwilligersorganisaties. Wat zijn we als mensen toch inventief in het bedenken van nieuwe ideeën én hebben we met elkaar veel organisatietalent.

Het voelt alsof we herontdekken dat we graag iets voor elkaar betekenen. Nederlanders blinken uit in het doen van vrijwilligerswerk en nemen verantwoordelijkheid voor elkaar. Ook in Ede zien we dat veel mensen zich met hart en ziel inzetten voor anderen.

Helaas is het wel zo dat prachtige initiatieven stuk kunnen lopen op de hoeveelheid regels en verantwoording waar pioniers en vrijwilligers mee te maken krijgen. Dat is jammer, want juist waar de zorgzaamheid van mensen tot bloei komt moet de overheid schouder aan schouder komen staan en ondersteunen waar nodig. Ook is het goed om als overheid af te blijven van initiatieven die door mensen zelf worden gedragen en vooral een dienende en faciliterende rol vervullen. Initiatieven die veel betekenen voor een buurt, wijk, coöperatie of specifieke groep mensen zou het helpen om bijvoorbeeld meerjarensubsidies te ontvangen.  In de jaren dat ik vrijwilligerswerk deed in Ede heb ik gemerkt dat je erg druk kan zijn met verantwoording en papierwerk.

Het is frustrerend als de verschillende wetten en financieringsstromen initiatieven belemmeren om verder te ontwikkelen. Daarom is het idee van de ChristenUnie voor een Fonds voor de samenleving van 100 miljoen een prachtige mogelijkheid om een impuls te geven aan al die initiatieven in de sociale basis. Gemeenten mogen dit naar eigen inzicht besteden zonder de hokjes van de wetten.

Mensen zijn geschapen om elkaar lief te hebben en om samen te leven. Daar waar dat vorm krijgt is de overheid haar nederige dienaar en gaat vertrouwen vóór verantwoording.

Daarom kiest de ChristenUnie voor de volgende hoopvolle keuze: We vertrouwen op de veerkracht van de samenleving en versterken initiatieven van onderop. Zorgzame dorpen, stadsdelen, buurten en burgercoöperaties krijgen alle ruimte en steun van de overheid om onderling te zorgen voor goede zorg, duurzame energie of het openhouden van een buurthuis.

Een zorgzame samenleving geven we samen vorm!

Annemiek Stam, fractievolger
E: annemiek.stam@ede.nl