Raadsbijdrage over de Transitievisie Warmte

portretniek.png
Door Niek van den Brink op 22 november 2021 om 10:12

Raadsbijdrage over de Transitievisie Warmte

We werken aan een Ede dat in 2050 aardgasvrij is. Daarom besprak de gemeenteraad de transitievise Warmte. Niek van de Brink sprak de volgende bijdrage uit.

Voorzitter, we staan voor een gigantische opgave: we gaan van het gas af. Het is goed dat we deze transitie voorbereiden en met een visie komen. Tegelijkertijd moeten we constateren dat er nog veel onduidelijkheden zijn.

Die onduidelijkheid zit met name rond financiering. Want waar komt de rekening te liggen? Bij de lokale overheid, de landelijke, de mensen thuis of een combinatie? Veel zal afhangen van de plannen die het nieuwe kabinet in wording zal presenteren. Dat stelt ons meteen voor de volgende vragen: stellen we deze visie niet iets te vroeg vast en herijken we de visie niet te laat? Deze herijking staat nu gepland voor 2026 terwijl we dan al veel meer moeten kunnen weten.

Begrijp me niet verkeerd. Het is enorm waardevol dat we in kaart hebben gebracht per wijk wat de mogelijkheden zijn voor de transitie naar gasloos. Prima voorwerk waar we alleen maar profijt van hebben. Het kostenverhaal zal echter dusdanig van invloed zijn op de hele uitvoering dat er vast nog van alles op de schop zal gaan.

Iets meer hoog over zijn er wel belangrijke uitspraken gedaan in de visie. Zo zijn we blij met de 2traps raket van isoleren naar omschakelen op een andere warmtebron. Isoleren verdient onze volle aandacht en daar kunnen we nu al aan beginnen en flinke stappen in zetten. Niet gebruikte energie hoef je ook niet op te wekken.

Daarnaast stelt de visie dat keuzevrijheid een uitgangspunt is. Dit staat volgens de ChristenUnie op gespannen voet met de voordelen die kunnen ontstaan bij schaalgrootte. Als een wijk voor dezelfde oplossing kiest, kan dit tijd en kosten besparen. Hoe kijkt het college naar het spanningsveld van de gewenste collectieve oplossingen versus de keuzevrijheid van individuele huishoudens?

Verder zien we dat de dorpen allemaal donkergroen zijn ingekleurd. Deze kleur groen staat voor een transitie in overleg met dorpsraden en inwoners. De ChristenUnie snapt dat de dorpen complexer in elkaar zitten en er gezien de dorpscultuur gepoogd wordt om in goed overleg tot juiste keuzes te komen. Wel vragen wij ons af of er niet fijnmaziger geadviseerd kon worden welke oplossingen in welke wijken voor de hand liggen. Dit helpt toch juist in het gesprek met inwoners en dorpsraden?

Tot slot. De transitie zal met name in de uitvoering een gigantische opgave zijn voor onze gemeente. Met name goede participatie zal cruciaal zijn in het slagen van de transitie. Onze fractie vraagt zich af of we hier als Ede klaar voor zijn. Wat is er volgens het college concreet nodig om deze gigantische participatietrajecten te doen slagen? Zijn we goed voorbereid?

Niek van den Brink, raadslid
E: niek.van.den.brink@ede.nl