ChristenUnie behaalt wéér zes zetels

CU-Logo-Ede-RGB-SocialMediaPF.jpg
Door Fractie Ede op 17 maart 2022 om 11:48

ChristenUnie behaalt wéér zes zetels

De ChristenUnie heeft bij de gemeenteraadsverkiezingen in Ede weer zes zetels gekregen. De ChristenUnie een prachtig aantal van 7861 stemmen gekregen waarmee we de tweede partij van Ede blijven.

Lijsttrekker Cora Otter spreekt van een schitterend resultaat: “We hebben ons vier jaar lang voor de gemeente Ede ingezet onder de noemer ‘Aandacht voor elkaar, de schepping en voor wonen’. Dit hebben we heel duidelijk gedaan op gebieden van het sociaal domein, duurzaamheid en wonen. We luisteren naar mensen, zijn met hen in gesprek gegaan en bereiken daar dingen voor. Dit verkiezingsresultaat laat zien dat dat in Ede wordt herkend.”

— ChristenUnie Ede (@ChristenUnieEde) March 17, 2022

De ChristenUnie is dankbaar voor het grote aantal stemmen dat tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van gisteren behaald werd. Het aantal van 7861 is iets lager (212 stemmen) dan de uitslag van vier jaar geleden tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2018. Daarnaast is de ChristenUnie haar achterban dankbaar en kijkt ze terug op een goede campagneperiode.

De ChristenUnie is en blijft de tweede partij in Ede, tot grote tevredenheid van lijsttrekker Cora Otter. "Ik ben heel tevreden”, zegt Otter. "De vorige keer hadden we al een record aantal stemmen en nu behalen we ditzelfde niveau bijna weer. Geweldig, dit betekent stabiliteit in Ede. We zijn dankbaar dat we opnieuw 6 zetels in de Edese gemeenteraad mogen innemen. We hebben ons de afgelopen 4 jaar ingezet voor ChristenUnie-idealen, en uit deze uitslag spreekt vertrouwen in onze inzet. En onze inzet van de afgelopen periode is ook onze belofte voor de komende. We voelen ons verantwoordelijk een inhoudelijke, constructieve bijdrage te leveren aan het bestuur van Ede.

Er liggen grote opgaven te wachten: rond passende zorg voor inwoners die dat nodig hebben, met daarbij extra oog voor mensen in kwetsbare posities. De energietransitie moet vaart krijgen, en wij willen zorgen dat al onze inwoners moeten daarin mee kunnen komen. En uiteraard het woningprobleem, waarbij wij ons met name willen richten op starters, gezinnen en senioren die door willen stromen.

De uitslag van deze verkiezingen laat versplintering zien, en dat maakt dat er niet veel opties zijn om tot een coalitie te komen. Wij zijn bereid opnieuw verantwoordelijkheid te nemen en zetten ons in voor een coalitie waarin zoveel mogelijk van ons verkiezingsprogramma te herkennen zal zijn. Op hoop van Zegen!

Ondanks dat het hoge aantal stemmen niet genoeg was om een extra zetel in de Edese gemeenteraad te krijgen, is de ChristenUnie positief gestemd en erg dankbaar. Lijsttrekker Cora Otter, die donderdagmorgen tijdens een eerste bijeenkomst van de nieuwe fractie unaniem gekozen werd als fractievoorzitter, reageert: "De ChristenUnie heeft in Ede haar sociale profiel duidelijk neer weten te zetten. Wij hebben een duidelijk en onderscheidend geluid in de coalitie laten horen. Constructief en waakzaam."

Met tevredenheid wordt er teruggekeken op een goede, intensieve periode van campagne voeren. De vele werkbezoeken en onze diverse kandidaten was een groot succes en online is de partij erg actief geweest. Otter: "We hebben een goede campagne gevoerd en veel goede gesprekken gehad wat we afgesloten met een mooie bijeenkomst in buurtcentrum ‘De Stek’." Afsluitend bedankt Cora Otter God voor de kracht die Hij ons gegeven heeft om campagne te voeren en bedankt ze de achterban en de vele vrijwilligers voor hun steun in de afgelopen campagnetijd.

De gemeenteraad zal op dinsdag 29 maart in een bijzondere raadsvergadering afscheid nemen van de vertrekkende raadsleden waaronder Dirjanne van Drongelen en Sandra Kooij. De dag erop zal naast lijsttrekker Cora Otter vervolgens de volgende kandidaten volgens de kandidatenlijst Bram van der Beek, Niek van den Brink, Annemiek Stam, Arie Barendrecht en Daan Weststrate op donderdag 30 maart a.s. worden geïnstalleerd als raadsleden van de gemeente Ede.

Overigens is de uitslag van de verkiezingen pas definitief na de openbare zitting van het Centraal Stembureau die plaatsvindt op maandag 21 maart om 10.00 uur en is live te volgen via www.ede.raadsinformatie.nl.

Labels: , ,