ChristenUnie Ede stelt opnieuw vragen over flitsbezorgers en darkstores

portretjanwillem.png portretdaan.png
Door Jan Willem Middelesch, Daan Weststrate op 10 mei 2022 om 16:00

ChristenUnie Ede stelt opnieuw vragen over flitsbezorgers en darkstores

Na eerdere raadsvragen in februari 2022, heeft ChristenUnie Ede opnieuw vragen gesteld over flitsbezorgers en darkstores. Aanleiding hiervoor is een uitspraak van de rechter in Amsterdam en een rapport van de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA). Wij hebben vragen gesteld om inzicht te krijgen in de situatie in Ede en het beeld van het college bij recente berichtgeving.

Met de belofte dat boodschappen binnen enkele minuten aan huis worden afgeleverd, zijn zogeheten ‘ flitsbezorgers’  bezig een opmars te maken in het straatbeeld. Ook in Ede is een flitsbezorger in meerdere wijken actief. Hoewel het goed is om te lezen dat deze flitsbezorger met lokale leveranciers samenwerkt, roepen berichten in de media vragen bij ons op. Op 3 februari 2022 hebben wij vragen gesteld naar aanleiding van meerdere berichten over overlast en zelfs protesten van buurtbewoners in andere steden. Flitsbezorgers werken namelijk vanuit een ‘darkstore’, een magazijn in het stadscentrum of in een woonwijk. Naar aanleiding van klachten zijn nieuwe darkstores in onder andere Amsterdam en Rotterdam voorlopig niet toegestaan. Wij hebben in februari 2022 vragen gesteld over meldingen van overlast in Ede of ongevallen waar bezorgers bij betrokken waren. Ook hebben wij het college gevraagd of zij mogelijkheden zien om regels op te stellen ter bescherming van de leefbaarheid van woonwijken. Uit de antwoorden van het college is op te maken dat er destijds - gelukkig - geen klachten bekend waren met betrekking tot bezorgers. Verder heeft het college aangegeven dat juridische implicaties van een uitspraak van de voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag worden beoordeeld.

Op 9 mei 2022 hebben wij opnieuw raadsvragen gesteld. Deze keer naar aanleiding van een nieuwe uitspraak van een rechter en een rapport van de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA). Volgens de NLA zijn er zorgen over de arbeidsomstandigheden in darkstores en lopen bezorgers risico op aanrijdingen, agressie en geweld. Ook zijn er risico’s op illegale tewerkstelling en zwart werk. Wij hebben het college gevraagd in hoeverre hierover meldingen bekend zijn. Een rechter in Amsterdam heeft inmiddels geoordeeld dat een flitsbezorger het gebruik van een pand als darkstore moet staken omdat dit in strijd is met het bestemmingsplan. Wij hebben het college daarom gevraagd of de juridische implicaties van de uitspraken voor de Edese situatie al beoordeeld zijn. En wij hebben gevraagd of het college inmiddels aanleiding ziet om beleid op te stellen, bijvoorbeeld ter bescherming van de leefbaarheid in woonwijken.

Het college heeft 30 dagen de tijd om onze vragen te beantwoorden.

Labels: ,