Bijdrage ChristenUnie tijdens de Algemene Beschouwingen (Voorjaarsbrief 2023-2026)

cora_voorjaarsbrief.jpg
portretcora.png
Door Cora Otter op 24 juni 2022 om 09:30

Tijdens de Politieke Dag Ede (PDE) van donderdag 23 juni 2022 sprak Cora Otter als fractievoorzitter onderstaande tekst uit namens de ChristenUnie-fractie. In deze bijdrage leest u de opmerkingen en voorstellen van ChristenUnie Ede bij deze voorjaarsbrief.

Voorzitter,

De ChristenUnie gelooft dat we dat we met elkaar verantwoordelijkheid moeten nemen voor het leven in Ede. Als bestuur van deze gemeente, samen met alle organisaties, instellingen, onderwijs en inwoners. We hebben samen de verantwoordelijkheid om te zorgen voor elkaar, voor de schepping en voor een dak boven ieders hoofd. We dragen met elkaar zorg voor de plek waar we leven, wonen en werken en dat vraagt keuzes.

In de voorjaarsbrief die we vandaag bespreken, zijn nog weinig keuzes gemaakt. De grote keuzes zijn vooruitgeschoven naar de begroting komend najaar. Logisch, omdat het bestuursakkoord nog maar net klaar is.

De ChristenUnie ging de verkiezingen in met het thema ‘aandacht’.  Aandacht voor elkaar, aandacht voor de schepping en aandacht voor wonen. Aan de hand van die thema’s lezen we de voorjaarsbrief en komen we met opmerkingen en voorstellen.

Aandacht voor elkaar
We vinden het mooi dat in de voorjaarsbrief aandacht besteed wordt aan de sociale basis. Aan organisaties als Buurtgezinnen, die op een natuurlijke manier ondersteuning bieden. Want zorgen voor elkaar begint bij inwoners, de vrijwilligers en dan de professionals. Zo krijgt samen leven vorm.

Uit het rapport van de Kinderombudsman en de Nationale ombudsman (mei 2022) ‘Alleen volwassen worden’ bleek dat jongeren die alleen naar Nederland gevlucht zijn teveel aan hun lot worden overgelaten vanaf het moment dat ze 18 jaar worden. Uit de voorjaarsbrief blijkt ook hoe dit leidt tot overlast en het ontwikkelen van probleemgedrag. Op allerlei fronten is het onwenselijk. Allereerst voor henzelf omdat de weg naar deelname aan de samenleving complexer wordt. Maar ook voor de omgeving. Wij roepen het college dan ook op om de vlucht voorwaarts te doen en in combinatie met de nieuwe inburgeringstrajecten een goed traject voor jongeren te ontwikkelen. Niet incidenteel maar structureel. Ook voor AMV’ers die formeel niet onder de nieuwe Wet inburgering vallen.

Het aantal mensen in de bijstand is in Ede gelukkig niet gestegen als gevolg van de coronacrisis. We hadden hier wel rekening mee gehouden, maar goed om te lezen dat het niet zo is! Tegelijkertijd zijn er wel steeds meer inwoners die moeite hebben om iedere maand rond te komen. Armoede is ook in Ede een probleem. Voor vrouwen en meisjes heeft dit soms tot gevolg dat zij geen maandverband of tampons kunnen kopen. Er moeten immers keuzes gemaakt worden als je weinig geld tot je beschikking hebt. De gemeente zou menstruatieproducten op kunnen nemen in het armoedebeleid, en bijvoorbeeld in overleg met onderwijsinstellingen kunnen zorgen voor verspreiding. De ChristenUnie heeft over dit onderwerp een motie in voorbereiding.

Aandacht voor de schepping
We moeten andere keuzes maken m.b.t. ons energiegebruik. Om te beginnen zoveel mogelijk besparen, en de energie die we nodig hebben anders opwekken. Dat de gemeente Ede nu, vooruitlopend op totale zelflevering, alvast op een aantal locaties daarmee experimenteert is voor de ChristenUnie een mooi voorbeeld van andere keuzes maken. Net zoals zonnecarports, waar we eerder aandacht voor hebben gevraagd.

Ook rond het thema voedsel kunnen we duurzame keuzes maken. We steunen een actieve benadering van onze boeren, om hen te helpen een toekomst op te bouwen in deze onzekere tijd. Bij ons thuis kopen we al 20 jaar eieren en melk in het Binnenveld. Met de directe verkoop verdient deze boer 4 keer zoveel dan ze bij hun afnemer ervoor krijgen. Terwijl voor ons de melk alsnog goedkoper is dan in de winkel. Waarom vertel ik u dit huishoudelijk verhaal? Omdat dit de basis is van de demonstratie van de boeren in Stroe. De basis van ons stikstofprobleem.

Om een gezonde bedrijfsvoering op te zetten, hebben we onze boeren gedwongen steeds meer dieren te houden. Zo efficiënt en goedkoop mogelijk wordt ons zuivel en vlees geproduceerd. Zonder het te beseffen betalen we daar met zijn allen een hoge prijs voor. Die prijs heet nu stikstof. Terecht dat boeren zeggen dat het niet eerlijk is dat het probleem alleen op hen afgewenteld wordt. Alsof zij de schuldige zijn. Maar er is wel degelijk een serieus probleem: alleen al de drie miljoen kippen die in onze gemeente leven… dat is geen gezond aantal. Gelukkig is het college bereid om samen met de provincie te kijken naar goede oplossingen. Sommige boeren zullen stoppen, anderen zullen aanpassingen doen aan hun bedrijfsvoering. Het gaat pijn doen, maar die pijn moet óók gedragen worden door andere sectoren zoals de industrie en mobiliteit. We kunnen niet eventjes in de ene sector een vergunning afgeven en tegelijkertijd boeren dwingen te stoppen.

We zien graag dat de boer een eerlijke prijs krijgt voor z’n producten. We willen meer voedsel uit de regio dat via korte ketens terug te vinden is in de winkels. Moestuinen zijn een ander voorbeeld van een soort ‘korte keten’. Moestuinen zijn populair, maar in Ede zijn de wachtlijsten hiervoor lang. Ede groeit, maar het aantal plekken voor moestuinen is de afgelopen jaren niet uitgebreid. Moestuinen dragen bij aan de biodiversiteit, de verbinding tussen mensen en aan de volksgezondheid. De ChristenUnie zou dan ook graag beleid zien rond moestuinen, waarbij gekeken wordt naar extra locaties.

Aandacht voor wonen
Wonen, passende huisvesting voor iedereen, is niet voor niets een belangrijk speerpunt de komende jaren. Een dak boven je hoofd is geen luxe, maar een basisbehoefte. Daarom zien we uit naar een nieuwe beleidsregel sociale huur- en koop, waarin de ambities van het bestuursakkoord verwerkt zijn. We hebben daar vorige week een agenderingsverzoek voor gedaan, en zien uit naar de plannen en voorstellen die na het reces naar de raad toekomen.

De insteek van de ChristenUnie is: we willen bouwen aan leefbare, vitale wijken. Alleen woningen bouwen is daarvoor niet genoeg. Wij zien inclusieve wijken voor ons, met een openbare ruimte die uitnodigt tot ontmoeting. Een goede toevoeging daarvoor zouden rolstoelvriendelijke picknicktafels kunnen zijn. Picknicktafels in de openbare buitenruimte dragen sowieso bij aan het ontmoeten van elkaar. Maar als ze op strategische locaties, zoals in de buurt van zorginstellingen, geplaatst worden neemt dat effect nog eens toe. In verschillende plaatsen in Nederland zijn er rolstoelvriendelijke picknicktafels geplaatst in de openbare ruimte. In de 2e termijn zullen wij met een motie komen om deze ook in Ede te plaatsen.

Ook onze welzijnsorganisaties hebben een goede uitvalsbasis nodig om hun werk te doen. Het pand aan Stationsweg 109 vraagt een flinke investering om van energielabel G naar C te gaan, en daarmee aan de duurzaamheidseisen te voldoen. Maar dan nog blijft het een oud pand, met nog steeds ‘maar’ een label C. Daarnaast is het pand wat de ChristenUnie betreft niet op een logische, toegankelijke plek gelegen. Organisaties als Vluchtelingenwerk, Dien je Stad, Coördinatie Vrijwilligers Vluchtelingen Ede, huiswerk- en maatjesprojecten: Zou het niet veel fijner zijn als die in het centrum of op de kenniscampus hun uitvalsbasis hebben? Zichtbaar en toegankelijk?

Tenslotte
De afgelopen 2 jaar stonden in het teken van de coronacrisis. De laatste maanden konden we weer genieten van het gewone leven. Maar corona is niet voorbij. Niet voor niets kregen we afgelopen week na maanden stilte weer een corona-update van de burgemeester. Nu er duidelijk gekeken wordt naar lokale oplossingen en maatwerk, moeten we daar snel mee aan de slag. De VNG heeft hiervoor een handreiking gegeven voor het lokaal bestuur, om ons voor te bereiden op het onverwachte, met als titel: ‘Voorbij de crisis in coronatijd. Een langetermijnstrategie COVID-19 vanuit lokaal perspectief’[1]. De vraag van de ChristenUnie aan het college is: Wil het college de handreikingen uit dit rapport meenemen in het maken van beleid? Zodat we als samenleving zoveel mogelijk open kunnen blijven en de schade, zowel qua gezondheid als op het gebied van welzijn en economie, beperkt blijft?

Voorzitter, ik rond af. De ChristenUnie kijkt uit naar de verdere uitwerking van het bestuursakkoord en de Programmabegroting die in november volgt. Ondertussen doen we met elkaar wat nodig is om dienstbaar te zijn aan Ede. De fractie van de ChristenUnie wenst het college daarvoor wijsheid en Gods zegen.

Dank u wel.

Bovenstaande tekst is uitgesproken tijdens de Politieke Dag Ede op donderdag 23 juni 2022. De gesproken tekst geldt.

Labels: ,