Duidelijkheid gewenst voor verkeersveiligheid bij ingang Otterlo

portretdaan.png portretniek.png
Door Daan Weststrate, Niek van den Brink op 6 maart 2023 om 08:00

Duidelijkheid gewenst voor verkeersveiligheid bij ingang Otterlo

Afgelopen donderdag bezochten Niek van den Brink, Daan Weststrate en Statenlid Freek Rebel Otterlo om de verkeerssituatie ter hoogte van De Waldhoorn te bekijken. Otterlo's Belang vraagt al jaren aandacht voor het gevoel van onveiligheid op deze plaats; maar er lijkt weinig te gebeuren.

Aangekomen bij de locatie krijgen we meteen een indruk van de situatie: zware vrachtverkeer, auto's, busjes, wielrenners en fietsers rijden af en aan. Het is goed uitkijken geblazen om veilig op de stoep te kunnen lopen, laat staan over te kunnen steken. En dan te bedenken dat het toeristenseizoen nog moet beginnen.

Bij de Waldhoorn hebben we een ontmoeting met Evert Groeneveld en Jacqueline Morren, bestuursleden van Otterlo’s Belang. Zij geven samen een terugblik op het tot nu toe gelopen proces om wat aan de verkeersveiligheid bij de ingang van het dorp te doen waaronder gesprekken die ze hebben gevoerd met politici en ambtenaren, van zowel de gemeente Ede als de provincie Gelderland. Er heerst een groot gevoel van onveiligheid. Dit heeft te maken met de verkeersintensiteit in combinatie met de snelheid en de onoverzichtelijkheid van de weg en het toerisme in het voor- en hoogseizoen.

De Arnhemseweg is een provinciale weg en valt dus primair onder de verantwoordelijkheid van de provincie. Maar waar loopt het nu spaak? Veel politici beloven beterschap, maar concreet gebeurt er weinig. Er wordt slecht teruggekoppeld en Otterlo moet gissen naar de stand van zaken. Huiswerk voor ons!

Naast de veiligheid op de Arnhemseweg bespraken we ook de broodnodige woningbouw voor Otterlo. Inmiddels staan bijna alle seinen op groen, maar is het wachten op de Wnb vergunning.  Met de onzekere tijd in ons achterhoofd (stikstof: wat kan wel, wat kan niet), is het belangrijk dat er snel groen licht komt, want Otterlo snakt naar nieuwbouw voor de vitaliteit van het dorp.

We hadden een goede ontmoeting met elkaar. We begrijpen ook heel goed waarom het vertrouwen in de overheid onder druk staat. Er is werk aan de winkel om het beetje vertrouwen wat er nog is, niet verder te beschadigen. Doen wat je zegt, eerlijk zijn over wat wel en niet kan en transparant communiceren. Wat zou er al veel gewonnen zijn als de overheid - waar wij zelf deel van zijn - daar consequent in zou zijn.

Labels: ,