Een nieuwe burgemeester voor Ede

DSC_8334vrijdag 03 februari 2017 09:35

Burgemeester Cees van der Knaap heeft zijn vertrek per 1 september 2017 aangekondigd. Hij is dan bijna 10 jaar burgemeester van Ede geweest. De gemeente Ede moet dus op zoek naar een nieuwe burgemeester. Graag brengt fractievoorzitter Cora Otter u op de hoogte van de gang van zaken en belangrijke data.

De gemeenteraad heeft een vertrouwenscommissie gevormd van 9 raadsleden die op zoek gaan naar een nieuwe burgemeester.  Namens de ChristenUnie heb ik zitting in die commissie . Door alle fracties vertegenwoordigd te laten zijn in de vertrouwenscommissie, hopen we een zo breed mogelijk draagvlak voor de nieuwe burgemeester te creëren. De vertrouwenscommissie gaat nu eerst een profielschets opstellen. Wat voor burgemeester heeft Ede nodig? Ede is een plaats met enerzijds stadse ontwikkelingen, anderzijds zijn er buitendorpen met een sterke eigen identiteit. Een burgemeester moet voor al die verschillende aspecten oog hebben. Input voor de profielschets komt vanuit de raadsfracties, de ambtelijke organisatie, maar ook inwoners van Ede kunnen aangeven wat zij belangrijk vinden via het volgende mailadres: profielschetsburgemeester@ede.nl. Hier kunt u kwijt wat u belangrijk vindt voor de profielschets, maar ook bijv. een vraag die u graag gesteld zou zien bij de sollicitatiegesprekken.

In een extra openbare raadsvergadering bespreekt de gemeenteraad de profielschets met dhr. Clemens Cornielje, de commissaris van de Koning van Gelderland. Deze vergadering is op maandag 13 maart om 19.30 uur in het Raadhuis in Ede. Na de profielschetsvergadering wordt de vacature opengesteld. Iedereen kan dan solliciteren tot 5 april 2017. De sollicitatieprocedure is  strikt vertrouwelijk, u zult dan ook vanaf nu niets meer horen van de vertrouwenscommissie. Na alle geselecteerde kandidaten gesproken te hebben brengt de vertrouwenscommissie een advies uit aan de raad. Dit wordt in een besloten raadsvergadering op 7 juni besproken, waarna de raad haar aanbeveling vaststelt. Volgt de minister de aanbeveling van de gemeenteraad, dan staat niets de benoeming door de koning meer in de weg. In een speciale raadsvergadering op vrijdag 8 september beëdigt de commissaris van de Koning de nieuwe burgemeester.

Kijk voor alle informatie over de zoektocht naar onze nieuwe burgemeester op: www.gemeenteraad.ede.nl/ede-zoekt-burgemeester

Cora Otter,
fractievoorzitter