Herko van Beek: 'Wanneer je het niet probeert, heb je bij voorbaat al verloren'

Voetballende kinderen.pngdinsdag 14 februari 2017 19:25

Maandag 13 februari jl. was er het Sportdebat in Cultura. Georganiseerd door de gemeente, Sportservice Ede en Sportforum Ede. Thema van het debat; ‘De top 10 ambitie als hobbyproject van de elitesport’. Raadslid én sportliefhebber Herko van Beek was erbij en blikt op de bijeenkomst terug.

Bovenstaande tweet van sporthistoricus Jurryt van de Vooren was de aanleiding van de organisatie. Het debat werd gevoerd aan de hand van een viertal pitches en stellingen teneinde de uitkomst te vertalen naar de lokale situatie.

Tom van ’t Hek leidde ons door de middag met vertegenwoordigers van KVLO (Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding), UVA en HvA (Universiteit van Amsterdam en Hogeschool van Amsterdam), Mulier Instituut ( Sociaalwetenschappelijk Sportonderzoek Instituut) en NOC*NSF (Nederlands Olympisch Comité en de Nederlandse Sport Federatie). Zij deponeerden beargumenteerd stellingen welke weerklank vonden bij de aanwezigen uit het onderwijs, lokale sportverenigingen en politiek.

‘De breedtesport moet teruggebracht worden bij NSF en de topsport ondergebracht in een NV of BV die bedrijfsmatig wordt gerund’, was één van de pitches. Hier voelen wij wel wat voor, breng deze scheiding aan. Het bedrijfsleven kan daarnaast uitstekend financiële ondersteuning bieden aan topsport(ers). Bedrijven verbinden hun naam aan een tak van sport, nodigen relaties uit om wedstrijden en evenementen te bezoeken, mensen raken geënthousiasmeerd met het sneeuwbal effect als gevolg.

Als ChristenUnie kiezen wij voor de breedtesport, hierin willen wij investeren; zonder breedtesport, geen topsport! Zeker ook in een gemeente als Ede. Begin bij de basis, laat kinderen bewegen, volg bewegingsonderwijs op school en bij een vereniging. Talenten zullen boven komen drijven. Als je het niet probeert, heb je bij voorbaat al verloren.

Laat kinderen in ieder geval de kans krijgen goed bewegingsonderwijs te volgen en te sporten. Hier ligt wat onze fractie betreft toch écht de prioriteit. Een hogere ambitie dan de top 10 ambitie van NOC*NSF.

Herko van Beek, raadslid én sportliefhebber
E. herko.van.beek@ede.nl