Raad Ede stelt profielschets nieuwe burgemeester vast

Bent u onze nieuwe burgemeester - 2maandag 13 maart 2017 21:54

In een extra raadsvergadering op maandag 13 maart heeft de Edese gemeenteraad de profielschets voor de nieuwe burgemeester vastgesteld. Daarmee wordt a.s. woensdag ook de vacature opengesteld en kan iedereen solliciteren voor het hoogste ambt in de gemeente Ede.

Op 1 september 2017 stopt Cees van der Knaap als burgemeester van Ede. De komende maanden zoekt Ede een nieuwe burgemeester. Die zoektocht begint met het opstellen van een profielschets. Hierin staat wat voor een type burgemeester de gemeente Ede zoekt en wat zij of hij moet kunnen. Alle inwoners en organisaties uit de gemeente konden in de afgelopen periode aangeven wat voor type burgemeester zij graag zouden zien. Zie hier een weergave van alle binnengekomen reacties vanuit de inwoners en organisatie

Fractievoorzitter Cora Otter – van den Bosch (tevens lid van de vertrouwenscommissie) in een eerste reactie op de opgestelde profielschets: één belangrijk woord uit de profielschets, is voor de ChristenUnie het woord: ‘verschillen’. En dan niet in de negatieve betekenis maar juist in de positieve zin van het woord: de diversiteit in onze gemeente Ede is groot, de vele kernen hebben een eigen kleur en (religieuze) identiteit. De ChristenUnie is van mening dat het van belang is dat een burgemeester kan zoeken naar samenhang en een verbindende persoon kan zijn en tegelijkertijd die verschillen kan laten bestaan en die kleur koestert. Daarvoor is het van belang dat een burgemeester goed kan schakelen en fijngevoeligheid heeft. We denken dat op die manier eenheid in verscheidenheid goed tot zijn recht komt”.

Vacature open
Vanaf woensdag 15 maart wordt de vacature opengesteld. Iedereen kan solliciteren. Reageren kan tot en met dinsdag 4 april 2017. Op gemeenteraad.ede.nl/ede-zoekt-burgemeester staat alle informatie over de procedure, de profielschets en achtergrondinformatie over de gemeente Ede.

Meer informatie leest u in de onderstaande pdf-documenten:
Profielschets burgemeester?
Profiel van de gemeente Ede

TitelBestandsgrootteMIME-type
20170315 Bijlage bij de profielschets nieuwe burgemeester - Profiel van Ede2.1 MBapplication/pdfdownload
20170315 Bent u onze nieuwe burgemeester6.7 MBapplication/pdfdownload