Herko van Beek: 'Tijdens bijeenkomsten Aanvliegroutes Lelystad Airport wordt er niet met maar over Ede gepraat'

Vliegtuig op schiphol.jpgwoensdag 27 september 2017 13:39

Maandagavond 25 september jl. was de ChristenUnie fractie in persoon van raadslid Herko van Beek vertegenwoordigd bij de bestuurdersbijeenkomst in Theater Orpheus te Apeldoorn betreffende aanvliegroutes Lelystad Airport. Tijdens deze avond werd een terugblik gegeven op het proces wat tot op heden doorlopen is om het nieuwe Lelystad Airport op 1 april 2019 te openen. Herko van Beek doet hieronder verslag.

Via de zgn. 'Alderstafel' (Hans Alders) zijn in juni jl. de aanvliegroutes bekend gemaakt. In eerste instantie was gepland dat deze aanvliegroutes over zowel Otterlo-Harskamp-Ede en Bennekom zouden lopen. Aangezien er in Harskamp het gelijknamige militaire schietterrein aanwezig is, hebben ze deze route verlegd maar komt deze nog steeds over o.a. Nationaal Park De Hoge Veluwe en Ede (zuid). Hierbij is een eventuele afwijking van koers vliegtuig(en) niet meegenomen. Dit baart onze ernstige zorgen!'

In november aanstaande valt er een besluit in de Tweede Kamer voor de vooralsnog conceptuele routes. Routes inderdaad daar men zowel het in-, alsmede het uitgaande vliegverkeer via deze baan. Ons werd meegedeeld dat de eerste vier jaren (2019 tot 2023) we spreken over 10.000 vliegbewegingen, wat impliceert 16 vliegtuigen per dag, tussen 07.00 en 23.00 uur, de openingstijden van Lelystad Airport. Deze openingstijd kan overigens opgeschort worden tot middernacht indien de noodzaak zich hiervoor aandient.

In 2023 staat de herverdeling van het luchtruim gepland, na dit jaar wil de Airport doorgroeien naar een capaciteit van 45.000 vliegbewegingen op jaarbasis. Concreet spreken we dan over 72 vliegtuigen per dag binnen genoemd tijdsbestek... U zult begrijpen dat wij geschrokken en ontstemd huiswaarts zijn gekeerd en twee dagen later op woensdag 27 september de bewonersbijeenkomst in De Reehorst niet wilden missen! Een grote opkomst van enkele honderden verontruste burgers uit Ede, maar zeker ook uit de omliggende plaatsen. In grote lijn hetzelfde verhaal als op de avond in Apeldoorn.

Aan het einde van de bijeenkomst overheerste vooral het gevoel van onbegrip over de communicatie en de vragen welke menigeen bezighield, 'Wat kunnen wij nog doen om dit voorgenomen besluit te keren?', 'Hoeveel geluidsoverlast gaan wij ervaren?' En 'Hoe staat het met onze luchtkwaliteit?'. De sprekers hebben de aanwezigen in ieder geval niet kunnen overtuigen van het nut en noodzaak van het 'Alderstafel' besluit.

Een consultatieperiode is gestart, wij als fractie zullen in samenspraak met overige fracties en college onze krachten bundelen om adequaat op deze informatie te reageren en minimaal (!) te bezien of er alternatieven aan te dragen zijn. Word uiteraard vervolgd.

Herko van Beek,
E. herko.van.beek@ede.nl

Raadslid Herko van Beek was vanavond aanwezig bij infobijeenkomst over vliegroutes Lelystad Airport over o.a. #Ede https://t.co/f7qAxue3FP pic.twitter.com/U4WiyEejmH

— ChristenUnie Ede (@ChristenUnieEde) 25 september 2017