Kandidatenlijst

De kandidatenlijst 2014 - 2018 voor de ChristenUnie Ede:

Nr. Naam: Voorletters: Woonplaats:
1. Meijer L.E. (Leon) (m) Ede
29. Plug P. (Pieter) (m) Ede
30. Bakker H.A. (Henk) (m) Ede

Leon Meijer lijsttrekker ChristenUnie Ede

Leon Meijer (49) is gekozen als lijsttrekker van de ChristenUnie voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014. De leden van de ChristenUnie stemden afgelopen maandag unaniem in met de voordracht van het ChristenUnie bestuur. ‘Leon Meijer heeft ervaring als raadslid, is enthousiast en goed in staat de politiek van de ChristenUnie vorm te geven’, aldus de bestuursvoorzitter Jacob van Wier. Op de nieuwe kandidatenlijst staan naast bekende namen ook nieuwe namen bij de verkiesbare plaatsen, namelijk Cora Otter-van den Bosch (4), Peter Jansen (6) en Daan Weststrate (7).

Bevlogen lijsttrekker
De nieuwe lijsttrekker, werkzaam als manager bij CNV Onderwijs, heeft veel politieke ervaring. Sinds 2010 is hij raadslid, in 2006 schreef hij mee aan het landelijk verkiezingsprogramma en daarvoor werkte hij in het Europees Parlement. In de huidige fractie heeft Meijer zaken als Jeugdzorg, Werk en Inkomen en FoodValley in zijn portefeuille. Hij heeft zich in de afgelopen periode onder meer ingezet voor het behoud van de Sociale werkvoorziening PERMAR. Met brede steun heeft hij aandacht gevraagd voor het behoud van kleine scholen in de buitendorpen van de gemeente Ede. Afgelopen zomer stelde hij nog de grote klassen op de basisscholen in Ede aan de kaak.

Nieuwe kandidaten
“Met een duidelijk politiek programma en goede aansprekende kandidaten willen we als ChristenUnie onze positie in Ede versterken”, aldus de kersverse lijsttrekker. Ook de voorzitter van het bestuur van de ChristenUnie Ede is blij met de vastgestelde lijst: “De leden hebben duidelijk gekozen voor ervaring met het benoemen van zittende raadsleden en voor vernieuwing door nieuwe en jonge mensen hoog op de lijst te zetten. De ChristenUnie verenigt Christenen die zich willen inzetten voor de gemeente Ede, de eerste 13 mensen van de lijst komen uit 12 verschillende kerken.” Naast Ede zijn ook de buitendorpen sterk vertegenwoordigd in de top van de lijst met verschillende kandidaten uit Lunteren en Bennekom.

Jos van Heuveln, op dit moment nog fractievoorzitter en in de raad sinds 2002, staat op plek 2. “Ik ben blij dat iemand anders de kar nu gaat trekken en heb vertrouwen in de nieuwe lijsttrekker. Ondertussen blijft mijn ervaring voor de fractie behouden.”

Kandidatenlijst ChristenUnie: mooie mix ervaring & vernieuwing

De leden van de ChristenUnie stelden maandag 11 november de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 19 maart 2014 vast. Op de lijst keren ervaren raadsleden als Jos van Heuveln (2) en Jan de Kluijver (3) terug. Leon Meijer wordt de nieuwe lijsttrekker. Ook Lunteraan Herko van Beek keert terug. Hij staat op een verkiesbare vijfde plaats.

Kandidaten
Naast ervaring hebben de ChristenUnie leden ook gekozen voor vernieuwing. Cora Otter-van den Bosch, wonend in Bennekom, is een nieuwe kandidaat en staat op de vierde plaats. Zij werkt als senior begeleider in een beschermende woonvorm voor jongeren met psychiatrische problematiek; ook brengt zij ervaring in als bestuurder in het onderwijs. Peter Jansen, staat op plaats 6, gaf op Curaçao een aantal jaren leiding aan jeugdzorg projecten. Sinds augustus 2008 is hij docent aan de CHE en is promovendus aan de WUR. Daan Weststrate is met zijn 27 jaar één van de jongeren op de lijst. Daan werkt als adviseur voor het partijbureau van de ChristenUnie en geeft les als leerkracht basisonderwijs. Dirjanne van Drongelen, ook 27 jaar, is ook één van de jongeren op de lijst en heeft ervaring als pastoraal hulpverlener. Met twee studenten van de CHE heeft de ChristenUnie vertegenwoordigers van de kenniscampus van Ede op haar lijst. Niek van den Brink (9) en Remco van de Pol (13), voorzitter van studentenvereniging NSEde, studeren allebei op de CHE. Samen met Rienette Sytsma (10) behoren zij tot de jongere garde op de lijst. Bram van de Beek (11) voegt inhoudelijke kennis op het gebied van duurzaamheid toe. En Harry Hindriks (12) kent als oud-gemeentesecretaris de kneepjes van het gemeentelijk vak.

Lijsttrekker Leon Meijer is manager van CNV Onderwijs, de vakbond voor mensen werkzaam in het Onderwijs. “Bij het CNV werk ik met een heel divers team, van onderhandelaars, lobbyisten en inhoudelijk deskundigen. Samen werken we aan één doel.” Die mooie diversiteit aan mensen en kennis zie ik terug in de kandidatenlijst van de ChristenUnie. Een mooie schakering aan mensen waar Ede heel wat aan kan hebben. Ik zie er naar uit om met deze mensen de campagne in te gaan.”