Gemeenteraad Ede gaat zich aanmelden voor de Quickscan Lokale Democratie

portretdaan.png
Door Daan Weststrate op 19 juli 2024 om 08:00

Gemeenteraad Ede gaat zich aanmelden voor de Quickscan Lokale Democratie

De gemeenteraad Ede heeft donderdagavond tijdens de PDE van 11 juli met de aanmelding voor de Quickscan Lokale Democratie. Raadslid Daan Weststrate had hiervoor een motie ingediend bij de Perspectiefnota. Deze motie van de ChristenUnie werd mede ingediend door DPE, FVD, GL en PvdA.

De Quickscan Lokale Democratie is een instrument om een 'foto' te maken van de lokale democratie. Raadsleden, collegeleden, inwoners en ambtenaren worden bevraagd aan de hand van een online vragenlijst over hoe ze kijken naar hun lokale democratie. Het gaat vooral om de samenwerking: intern bij de gemeente, maar ook tussen de gemeente en inwoners.

Raadslid Daan Weststrate legt het doel achter deze motie uit: ‘In de achterliggende jaren zijn er diverse grote dossiers door de gemeenteraad behandeld waar er best wel het een en ander over te doen is geweest. Deze gratis tool, die door de Vereniging Nederlandse Gemeenten gratis ter beschikking wordt gesteld, is een mooi instrument om vanuit verschillende perspectieven te reflecteren hoe het nu gesteld is in onze gemeente Ede met de lokale democratie. Ik ben trots om een steentje bij te dragen aan deze lokale democratie maar wordt dit wel door iedereen hetzelfde ervaren? Voor mij is het belangrijk om van binnenuit initiatief te nemen om te bezien hoe het er door de verschillende betrokkenen aangekeken wordt tegen de lokale democratie in onze gemeente; gelukkig denkt een grote meerderheid in de gemeenteraad er ook zo over en heeft ingestemd met de motie om ons hiervoor aan te melden en hieraan medewerking te verlenen. De Quickscan kan een prima startpunt zijn om met alle betrokkenen te werken aan een nog beter lokaal democratisch samenspel.’