Inclusie
- Brede inclusie: Een inclusieve gemeente betekent dat iedereen kan meedoen, ongeacht diversiteitsfactoren, en gaat over het belang van ons allemaal. Bewustwording is daarin cruciaal. De gemeente organiseert daarom een bewustwordingscampagne.
- Toegankelijke online dienstverlening: De gemeente zorgt voor een toegankelijke online dienstverlening, door relatief eenvoudige oplossingen zoals een teletolk voor doven of een voorleesfunctie voor blinden, tot meer ingewikkelde zaken zoals het volledig toegankelijk en vindbaar maken van informatie.
- Begrijpelijke taal: In de communicatie van de gemeente is het gebruik van taalniveau B1 het uitgangspunt. Denk hierbij aan webteksten, (web)formulieren en brieven aan inwoners. Om dit te realiseren wordt een Versimpelteam ingesteld.
- Toiletnorm: Ede stelt een toiletnorm op, zodat er voldoende beschikbare toiletten aanwezig zijn in drukke voetgangersgebieden en verblijfsgebieden. Om dit te bereiken, stelt de gemeente ook de toiletten in gemeentelijke gebouwen open en overlegt zij met horeca en ondernemers om dit ook te doen. Beschikbare toiletten worden via bewegwijzering goed aangegeven.
- Dialoog: Bij het opstellen van het huidige inclusiebeleid is gesproken met bewoners, scholen, ondernemers, lokale maatschappelijke organisaties/verenigingen en ervaringsdeskundigen. Bij de inzet op een meer brede inclusie wordt er opnieuw een lokale inclusiedialoog georganiseerd.
- Picknicktafels: Op strategische plekken in parken en wijken worden rolstoelvriendelijke picknicktafels geplaatst.
Lees hier ons hele verkiezingsprogamma: www.ede.christenunie.nl/verkiezingsprogramma-gr2022