'Van herdenking van onze bevrijders naar de viering van onze vrijheid'

Sandra Kooij - Portretfoto.png
Door Sandra Kooij op 13 april 2019 om 13:40

'Van herdenking van onze bevrijders naar de viering van onze vrijheid'

Vanmorgen was er herdenking bij het vrijheidsmonument op de Paasberg waarbij we stil stonden dat Ede volgende week woensdag 17 april, 74 jaar geleden is bevrijd. De Canadese en Engelse vlag werden gehesen samen met de Nederlandse vlag. Raadslid Sandra Kooij was bij deze ceremonie aanwezig en blikt terug: "Ik vond het mooi hoe de burgemeester in zijn toespraak het werk van vrouwen in de oorlog voor het voetlicht bracht. De moed van vele vrouwen, toen en nu, om op te staan tegen onrecht inspireert mij."

"In zijn toespraak besteedde burgemeester Verhulst aandacht aan de rol die veel vrouwen hebben gespeeld in de oorlog. Dit was soms zichtbaar, maar vaak was het meer op de achtergrond."

Burgemeester Verhulst: “Onderduikers verbergen werd niet als onderdeel van het verzet beschouwd, maar dit had grote impact op hun leven, elke dag weer spanning.”

Sandra Kooij: "Ik vond het mooi hoe de burgemeester deze vrouwen even voor het voetlicht bracht. De moed van vele vrouwen, toen en nu, om op te staan tegen onrecht inspireert mij. De rol van de vrouw is in de loop van de jaren veranderd en er is meer ruimte gekomen voor gelijkwaardige inzet van talenten in samenleving, arbeidsmarkt en politiek.

Burgemeester Verhulst sloot zijn toespraak op een toepasselijke manier af met de woorden 'de vrouw is steeds meer uit haar schaduwpositie gekomen. Dat is ook bevrijding'."