Berichten geschreven door Sandra Kooij

1. 20190413 Sandra Kooij bij herdenking bevrijding Ede.jpg
    Door Sandra Kooij op 13 april 2019

'Van herdenking van onze bevrijders naar de viering van onze vrijheid'

Vanmorgen was er herdenking bij het vrijheidsmonument op de Paasberg waarbij we stil stonden dat Ede volgende week woensdag 17 april, 74 jaar geleden is bevrijd. De Canadese en Engelse vlag werden gehesen samen met de Nederlandse vlag. Raadslid Sandra Kooij was bij deze ceremonie aanwezig en blikt terug: "Ik vond het mooi hoe de burgemeester in zijn toespraak het werk van vrouwen in de oorlog voor het voetlicht bracht. De moed van vele vrouwen, toen en nu, om op te staan tegen onrecht inspireert mij."

2. sarah-noltner-509340-unsplash.jpg
    Door Sandra Kooij op 9 april 2019

Column: 'Gastvrijheid'

Hoe gastvrij moeten of mogen we zijn in Nederland, in Ede? Deze vraag houdt mij bezig en de uitslag van de Provinciale verkiezingen heeft laten zien dat ik niet de enige ben die hierover nadenkt. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat angst voor vreemdelingen, verlangen naar vroeger en vasthouden aan de Nederlandse identiteit voor veel mensen bepalend is geweest voor hun stemgedrag. De dag erna stond Twitter bol van scherpe reacties op bijvoorbeeld de boreaal uitspraken van Baudet.

3. Voetballende kinderen
    Door Sandra Kooij op 15 november 2018

'Rookvrije samenleving'

De ChristenUnie is blij met initiatieven die een rookvrije toekomst voor onze kinderen dichterbij brengen. Afgelopen zaterdagmorgen was raadslid Sandra Kooij op bezoek bij het voetbalveld van DTS Ede. DTS Ede is een van de vele sportverenigingen in Nederland die stappen zet om een rookvrije sportvereniging te worden. Bekijk onderstaand filmpje voor meer over de ChristenUnie en een rookvrije samenleving.

4. 20181026 Raadsvragen onrust in Huygenspark 4.JPG
    Door Sandra Kooij op 26 oktober 2018

ChristenUnie vraagt aandacht voor onrust in Huygenspark

Op 17 oktober jl. verscheen in De Gelderlander het artikel ‘Buurt is overlast in het Huygenspark in Ede spuugzat’. In dit artikel wordt melding gemaakt van groepen jongeren die veel overlast veroorzaken, waardoor wijkbewoners zich, met name ’s avonds, onveilig voelen in het park. Geluiden van omwonenden over deze aanhoudende onrust en overlast samen met onduidelijkheden over de geplande herinrichting van het Huygenspark zijn redenen voor raadslid Sandra Kooij om hierover het college te bevragen.

5. 20180511 Herdenking Huzaren aan de N224
    Door Sandra Kooij op 12 mei 2018

Herdenken is meer dan herinneren

Naast het restaurant van Juffrouw Tok aan de N224 staat een gedenkteken. De SS executeerde daar drie Huzaren, die de weg naar Arnhem bewaakten. Op die plek een klein monument voor hen die vielen voor de vrijheid. Op vrijdag 11 mei jl. bezocht ik namens de ChristenUnie aanwezig bij de jaarlijkse herdenking van deze gebeurtenis bij het monument naast restaurant Juffrouw Tok. Een indrukwekkend en tragisch verhaal dat weer doet beseffen hoe waardevol leven in vrijheid is en welke offers daarvoor zijn gebracht. Herdenken is meer dan herinneren.

6. 20180216 Mijn tuin, jouw tuin - 1
    3. Peter Jansen 8. Sandra Kooij
    Door Peter Jansen, Sandra Kooij op 16 februari 2018

Mijn tuin, jouw tuin

Vanochtend gingen raadslid Peter Jansen en kandidaat-raadslid Sandra Kooij in Ede-Zuid op bezoek bij een buurtbewoonster (bijna 90 jaar) die haar tuin beschikbaar stelt voor anderen. Mijn tuin, jouw tuin is een buurtproject, opgezet door Edwin Gorissen, waarbij het delen van een (moes)tuin centraal staat. Door vrijwilligers worden vraag (behoefte aan een moestuin) en aanbod (stuk tuin ter beschikking) aan elkaar gekoppeld.