Blogs per auteur

1. Looprek
    Door Dirjanne van Drongelen op 22 november 2018

Stand van zaken binnen het sociale domein

In de afgelopen periode hebben we diverse keren melding gemaakt over de financiële tekorten binnen het sociaal domein en de uitdagingen die dat met zich meebrengt. De kosten voor de zorg in Ede blijven binnen zowel de Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) als de Jeugdwet oplopen, terwijl de budgetten die we vanuit het Rijk ontvangen voor het leveren van deze zorg afnemen. Dat heeft consequenties voor de manier waarop de zorg in Ede georganiseerd is. Het college houdt zich als verantwoordelijke voor de uitvoering bezig met de vraag: welke ombuigingen kunnen er gedaan worden om de zorg zo efficiënt mogelijk te regelen voor de inwoners van Ede zonder af te doen aan de kwaliteit van zorg?

2. 20160429 Mantelzorg doen we samen
    Door Dirjanne van Drongelen op 10 november 2018

'Dag van de Mantelzorger'

Raadslid Dirjanne van Drongelen: ‘Mantelzorgers zijn een typisch voorbeeld van mensen die veel van hun tijd, liefde en aandacht geven aan de zorg voor een hulpbehoevende naaste. Als ChristenUnie zullen we ons in blijven zetten voor concrete ondersteuning van deze mantelzorgers, zodat het voor hen haalbaar blijft dit vol te houden. We zijn dankbaar voor hun waardevolle bijdrage aan onze samenleving.’ Bekijk hier een uitgebreidere reactie van Dirjanne vanuit De Wiekslag, de wijkpost van Ede-Centraal waar onder andere Malkander werkzaam is.

3. Verpleegster met oude vrouw.jpg
    Door Dirjanne van Drongelen op 15 juni 2018

Duidelijkheid gevraagd voor Edese klanten en medewerkers Vérian

Op 23 mei is het faillissement van zorgverlener Vérian Care & Clean uitgesproken. Daarmee is voor ongeveer 400 klanten en 70 medewerkers uit Ede een onzekere situatie ontstaan. Wat volgde was onrust en onduidelijkheid over het vervolg van de huishoudelijke ondersteuning. Omdat de klanten en medewerkers de dupe zijn van deze onrust en onduidelijkheid heb ik namens de ChristenUnie het college in de raadsvergadering van donderdag 14 juni om duidelijkheid gevraagd.

Labels:

4. Dirjanne van Drongelen (breed)
    Door Dirjanne van Drongelen op 11 april 2018

ChistenUnie vraagt duidelijkheid over arbeidsrelatie Wsw-werknemers

Op 1 januari jl. is Werkkracht Ede van start gegaan. Zij voeren de Participatiewet uit voor gemeente Ede en begeleiden alle mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in de zoektocht naar een passende werkplek. Ook de Wsw-werknemers, die voorheen werkzaam waren bij Permar, vallen hieronder. Er is door de gemeente Ede gekozen voor een constructie waarbij het formeel en materieel werkgeverschap van elkaar wordt gescheiden en het materieel werkgeverschap bij Werkkracht Ede is belegd. Als raadslid wil ik graag duidelijkheid over wat dit betekent voor de arbeidsrelatie van deze Wsw-werknemers, hoe daarover gecommuniceerd is en hoe het zit met de verdeling van verantwoordelijkheden en gelden en daarom heb ik hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college.

5. Dirjanne van Drongelen (breed)
    Door Dirjanne van Drongelen op 12 januari 2018

Voortgang ‘Programma Inclusie’

Sinds twee jaar zet de fractie van de ChristenUnie zich actief in voor een toegankelijke  gemeente. Aanleiding was de ratificatie van het VN-verdrag in 2016, waarmee mensen met een beperking dezelfde rechten kregen als ieder ander. Hierdoor is elke gemeente verplicht zich in te zetten voor een inclusieve samenleving, waarin iedereen meetelt en meedoet. Dat betekent dat iedereen een gebouw binnen moet kunnen, een website moet kunnen lezen of geld moet kunnen opnemen. Maar ook dat er op de werkvloer, bij de sportclub en in het onderwijs ruimte is voor iedereen. Dat klinkt misschien vanzelfsprekend, maar dat is het voor heel veel mensen niet. En voor deze mensen, die soms zelfs in de dagelijkse praktijk obstakels ondervinden, willen wij ons in blijven zetten om toe te werken naar een zo inclusief mogelijke samenleving.

Labels:

6. Dirjanne van Drongelen (breed)
    Door Dirjanne van Drongelen op 12 januari 2018

Update huisvesting Centrum voor Popcultuur (Kuiperplein 31)

In december werden we door het college van B&W schriftelijk geïnformeerd over de stand van zaken van het pand aan Kuiperplein 31, het nieuwe Centrum voor Popcultuur. Na twee geluidsonderzoeken bleken er meer aanpassingen nodig dan in eerste instantie gedacht. Het college besloot daarom een haalbaarheidsonderzoek te starten naar de (on)mogelijkheden van dit pand of eventuele andere panden. Ondertussen zouden er in het huidige pand wat aanpassingen gedaan worden om het programma voor talentontwikkeling, waar het Centrum van Popcultuur voor bedoeld is, zoveel mogelijk voort te kunnen zetten. Gisteravond werd op verzoek van de SGP dit memo geagendeerd voor een oordeelsvormende vergadering, waarin ik namens de ChristenUnie de onderstaande inbreng heb geleverd.

7. Dirjanne van Drongelen (breed)
    Door Dirjanne van Drongelen op 15 december 2017

ChristenUnie: 'blijvend aandacht taal-/werkstage statushouders gewenst'

Taalvaardigheid is een belangrijke voorwaarde bij de integratie van statushouders binnen de gemeente Ede. Als aanvulling op de inburgeringscursus wordt de taal het beste geleerd in de praktijk. Raadslid Dirjanne van Drongelen: "Daarom is het wat de ChristenUnie betreft van belang dat statushouders zo spoedig mogelijk meedoen binnen onze samenleving. Dit kan op allerlei manieren, waaronder op de arbeidsmarkt in de vorm van vrijwilligerswerk, een taalstage, een werkervaringsplaats of betaald werk. Om nu een update te krijgen van het college heb ik hier schriftelijke vragen over gesteld samen met de raadsleden Arnold Versteeg (SGP), Cora van Wijngaarden (CDA), Ria Maliepaard (PvdA) en Alexander Vos de Wael (Fractie Alexander Vos de Wael)".