ChristenUnie op bezoek bij Unbrick, better by nature

CU-Logo-Ede-RGB-SocialMediaPF.jpg
Door Fractie Ede op 15 februari 2023 om 15:30

ChristenUnie op bezoek bij Unbrick, better by nature

Vrijdag 10 februari ging een afvaardiging van onze fractie op bezoek bij Unbrick, ontwikkelaar en product van volledig modulair ontwikkelde (vakantie)woningen. In het kader van de ‘week van de circulaire economie’ brachten we een bezoek aan dit bedrijf om van hen te leren wat circulaire economie in de praktijk inhoudt.

We werden ontvangen door Krijn Smits, directeur Brand & Customer Experience bij Unbrick. In het gesprek wordt duidelijk waar de passie voor de slogan ‘better by nature’ vandaan komt. Zo’n 80% van de gebouwde (vakantie)woningen worden van puur hout gemaakt. In de model- en testwoning die op het terrein staat opgesteld is dit goed terug te zien. Er komt geen steen, cement of stucwerk in voor. In plaats daarvan is gekozen voor zo veel mogelijk circulaire en biobased materialen, zoals hout.

De woningen worden allereerst ontwikkeld in 3D-modellen en een dag later kan het productieproces al starten. Om helemaal geen CO2 uit te hoeven stoten, wordt er niet gewerkt met vervuilende machines op de bouwplaats. Neem bijvoorbeeld de fundering van de woningen: normaal gesproken zou hier een heimachine voor moeten komen. Hiervoor worden nu speciaal ontwikkelde stalen schroefpalen gebruikt die nu veel schoner de grond in kunnen. Alle onderdelen van de houten (vakantie)woning worden per vrachtwagen naar de bestemming gebracht waarna dit in ongeveer 3 weken in elkaar wordt gezet.

In de komende tijd wordt er op het terrein van Unbrick nog een extra productiehal van ongeveer 3500 m2 gebouwd om de productie nog meer vorm te geven en tegemoet te kunnen komen aan de vraag. Het is inspirerend om te zien dat dit bedrijf binnen twee jaar tijd van visie naar de realisatie van het product is gegaan met ondertussen 70 mensen in dienst. Een mooi voorbeeld voor ondernemen met een missie.

Wij zijn enthousiast over de snelle maar ook de groene manier van ontwikkeling, productie en realisatie van (vakantie)woningen. Dit proces biedt veel kansen voor de toekomst.

NB. Unbrick is op 10 februari jl. uitgeroepen tot winnaar van de Gelderse Circulaire Innovatie Top 20 van 2022. Het Edese bedrijf is in oktober 2020 van start gegaan.