College Tour: debatteren mannen anders dan vrouwen?

5688499D-39C7-49EA-8330-CBE5F561A103.jpeg
portretannemiek.png
Door Annemiek Stam op 9 maart 2023 om 14:00

College Tour: debatteren mannen anders dan vrouwen?

Afgelopen dinsdagavond werd op de CHE een collegetouravond gehouden, aan de vooravond van internationale vrouwendag. Het thema: ‘Vrouwen in de politiek’. Daarom zaten er vier vrouwen, waaronder minister Carola Schouten en raadslid Annemiek Stam, achter de microfoon. De presentatie was in handen van Dirjanne van Drongelen.

Carola Schouten, Minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen startte met een verhaal over haar drijfveren en twijfels aan het begin van haar loopbaan om politiek actief te worden. Mooi om daar een persoonlijke toelichting bij te horen. Marieke van Beek - kandidaat op de kandidatenlijst voor de Provinciale Staten voor de ChristenUnie Gelderland en oud fractievoorzitter in Scherpenzeel - maakte helder hoe politiek actief zijn enorm verrijkend is. Want de vraag naar de effecten van polarisatie in de politiek leefde sterk bij de bezoekers. Sanneke Pijning – fractievoorzitter ChristenUnie/SGP in Doetinchem had vanuit haar ervaring met een gecombineerde lijst weer een andere invalshoek. Maar ook één waaruit bleek dat ze niet denkt in tegenstellingen tussen man en vrouw denkt maar juist zoekt hoe je aanvullend en verbindend kan zijn in de politiek.

Vrouwen in de politiek zijn nodig om een afspiegeling van de samenleving te zijn. Annemiek Stam –raadslid voor de ChristenUnie in Ede gaf aan dat je als moeder doorgaans wel meer ballen hoog te houden hebt. Van het kopen van verjaardagscadeautjes tot kappersafspraken en werk. Daardoor is politiek actief zijn echt iets wat je samen doet met je gezin of de mensen om je heen. Het vrouwennetwerk i.o. zal zich dan ook richten op mentoraat, elkaar inspireren en klankbord zijn. Naast het ‘vrouwen thema’ – kwamen ook pensioenen, de invloed van media, versnippering van partijen, armoede en nog meer thema’s aan de orde. Daarbij was het erg interessant om te horen hoe een onderwerp op meerdere bestuurslagen om eigen en keuzes vraagt. Plaatselijk, provinciaal en landelijk.

collegetour_ede_maart2023

Labels: