Bijdrage bij Programmabegroting: 'uitdagingen oppakken en oog hebben voor toekomstige generaties'

4c36c849-f95f-4f16-9d47-04a4b5a6bc24.jpeg
portretcora.png
Door Cora Otter op 26 oktober 2023 om 17:45

Tijdens de PDE van 26 oktober stond de eerste termijn bij de Programmabegroting 2024-2027 op het programma. Tijdens de 'Algemene beschouwingen' vroeg Cora Otter namens ChristenUnie Ede om aandacht te hebben voor zorgzame gemeenschappen, rust in het huishoudboekje en voor elk leven op aarde.

Inleidend
Vorig jaar, in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen, brak er oorlog uit op ons continent en die oorlog is nog niet voorbij. Rusland viel Oekraïne binnen en er kwam een stroom vluchtelingen op gang. Het relativeerde de verkiezingscampagne. Waar heb je het over, als je mensen ziet die hier een veilig verblijf zoeken en maar één dingen willen: vrede.

Opnieuw zitten we in verkiezingstijd, nu voor de verkiezingen van een nieuwe Tweede Kamer. En opnieuw staat de wereld in brand. De oorlog in Israël en de Gazastrook heeft al vele levens gekost en het einde is nog niet in zicht. Mensen missen hun geliefden, gegijzeld of gedood. Weer zijn er velen ontheemd. We bidden om vrede.

Ik wil niets af doen aan het belang van wat wij hier bespreken, maar de situatie in de wereld relativeert de Programmabegroting in Ede wel. In vrede met elkaar leven, is dat niet wat we allemaal willen? Samen leven in vrede vraagt inzet van ons allemaal en begint in ons eigen huis, onze eigen straat. Ook in Ede moeten we ons daarvoor inzetten.

In dat licht is de ChristenUnie blij met onze jaarlijkse Airborne-herdenking. Wat ons betreft het DNA-evenement van Ede. Herdenken van wat op de Ginkelse hei gebeurde en de vrijheid vieren, het is van grote betekenis. Graag worden we meegenomen in de plannen voor de 80ste herdenking.

De ChristenUnie wil bouwen aan zorgzame gemeenschappen

• We willen omzien naar mensen die het even (of langer) niet redden.
    In dat kader noemen we mantelzorgers. Het is een mooi gebaar dat ook jonge mantelzorgers in Ede sinds dit jaar de mantelzorgwaardering ontvangen. Het betekent veel voor hen. Tegelijkertijd kan dat niet voorkomen dat steeds meer mantelzorgers zich zwaar belast voelt. Wat doen we om dat tij te keren?
  • Voor zorgzame gemeenschappen is het nodig dat we elkaar ontmoeten.
    Bij eerdere besluitvorming rondom ‘Ede Centrum Groen en Gastvrij’ is aandacht gevraagd voor de sociale kant van het centrum. Een motie die vroeg om ontmoetingsplaatsen in Ede-Centrum is met grote meerderheid aangenomen in juni 2021. Het antwoord op onze technische vragen hierover, vinden we ronduit teleurstellend. Betekent dit dat het initiatief rond het ‘sociale straatje’ eigenlijk gewoon afgeschreven is? Dat zou de ChristenUnie een gemiste kans vinden.
  • Een zorgzame samenleving betekent dat iedereen zoveel mogelijk mee kan doen. En daarom sluit de ChristenUnie zich aan bij de oproep vanuit diverse organisaties om de bekendmakingen in Ede Stad terug te laten keren. Ook inwoners die niet digitaal vaardig zijn of niet in staat zijn naar een bibliotheek of dorpshuis te komen, moeten op de hoogte kunnen blijven van gemeentelijke informatie.
  • Het is belangrijk dat we de leefbaarheid in de dorpen op peil houden met goede voorzieningen en dat daarin geïnvesteerd wordt. In Ederveen staat een nieuwe keuken in het dorpshuis De Zicht op de planning. Op zich een goed idee, maar wat wij ons afvragen: Is dit nu wel de meest wenselijke investering in een gebouw wat niet bepaald duurzaam is te noemen. Moeten hier niet meer grondige keuzes gemaakt worden? In Otterlo krijgt de leefbaarheid een impuls door de nieuwbouw van een multifunctioneel dorpshuis met sportzaal.

De ChristenUnie wil rust in het huishoudboekje

• Onze inwoners moeten rond kunnen komen en de gemeentelijke voorzieningen moeten op orde zijn. Als een belastingverhoging noodzakelijk is, vindt de ChristenUnie dat dit goed aan inwoners moet worden uitgelegd. De ChristenUnie kan leven met de aangekondigde OZB-verhoging. Hiermee wordt het voorzieningenniveau in onze gemeente op peil gehouden. Sportfaciliteiten, onderhoud aan wegen, woningbouw, bibliotheken, natuurherstel: het kost allemaal geld. Onze vraag is of het college transparant wil zijn over de noodzakelijkheid van de verhoging en oog wil houden voor de huizenbezitters met een laag middeninkomen voor wie deze verhoging merkbaar zal zijn.
  • Woonlasten slokken meestal een groot deel van het inkomen op.
    De behoefte aan huizen in de sociale categorie (huur en koop) is enorm groot. Daarom wil de ChristenUnie meer sociale huur- en koopwoningen bouwen en het is goed dat de gemeente daar een actieve rol in neemt. Een mooi recent voorbeeld zijn de plannen voor de realisatie van 88 sociale huurappartementen op het WFC-terrein. We hopen dat ook veel sociale koopwoningen zullen volgen in komende nieuwbouwprojecten.
  • Goede onderwijshuisvesting is gelukkig vanaf deze bestuursperiode meerjarig in de begroting opgenomen. Daarmee weten wij waar we aan toe zijn en belangrijker: scholen weten waar ze aan toe zijn. Goed onderwijs vraagt om goede huisvesting, complimenten voor de aandacht hiervoor.

De ChristenUnie bewondert elk leven op aarde

• Het leven is kwetsbaar en wordt bedreigd. Klimaatverandering gaat door.  Het vraagt keuzes om de aarde zo goed mogelijk door te geven aan toekomstige generaties. Het vraagt duurzame keuzes in het bouwen van huizen, het omgaan met ons landschap en gebruik van energie. De ChristenUnie wil dat Edenaren de mogelijkheid krijgen om hun elektrische auto op te laden met energie van eigen zonnepanelen. Het is nu nog niet toegestaan om je laadkabel over de stoep te leggen. Daarom werken we aan een initiatiefvoorstel om dit wel mogelijk te gaan maken.
  • Het aantal scholen met een moestuin neemt toe. Een mooie ontwikkeling. Bijna de helft van de scholen heeft er eentje. Wat de ChristenUnie dan wel verbaast, is dat we nog steeds wachten op een plan van aanpak voor uitbreiding van moestuinen voor particulieren. In juli 2022 is een motie aangenomen met als thema ‘volkstuinenbeleid’. Daarin staat de vraag beleid te ontwikkelen en mogelijkheden voor nieuwe locaties te onderzoeken. Gevraagd werd de uitkomsten in het 1e kwartaal van 2023 met de raad te delen. Helaas, we wachten nog steeds. Wanneer kunnen we nieuws rond dit thema verwachten?

Tot slot
Voorzitter, ik ga afronden. De Programmabegroting spreekt in het voorwoord over de kracht van Ede. Ede, waar we uitdagingen oppakken en oog hebben voor toekomstige generaties. Dat spreekt de ChristenUnie aan. De huidige situatie, met een demissionair kabinet en verkiezingen in aantocht, geven onzekerheid. Maar de begroting ligt er en ziet er wat ons betreft goed uit. We danken eenieder die daar een bijdrage aan heeft geleverd, maar deze keer danken we in het bijzonder wethouder Leon Meijer. Dit is zijn laatste begroting, zijn afscheid van de Edese politiek komt er aan. Dankjewel Leon, voor alles wat je voor Ede hebt betekend!

De ChristenUnie ziet een dienstbare overheid voor zich, die tot zegen is voor de inwoners. Daarvoor wensen wij het college veel wijsheid en Gods zegen toe!

Bovenstaande bijdrage werd uitgesproken tijdens de PDE van 26 oktober 2023. De gesproken tekst geldt.

Labels: ,