Kindercollege stelt vragen tijdens 1e kindervragenuur

portretdaan.png
Door Daan Weststrate op 24 november 2023 om 15:45

Kindercollege stelt vragen tijdens 1e kindervragenuur

Kinderburgemeester Lucie en de kinderwethouders Dirk en Norine stelden tijdens de PDE van 23 november vragen tijdens het 1e kindervragenuur van de gemeenteraad. Dit kindervragenuur is het gevolg van een aangenomen motie die in november 2022 op initiatief van raadslid Daan Weststrate werd ingediend.

Vanaf dit jaar wordt rond de Internationale Dag voor de Rechten van het Kind op 20 november, in de vergadering van de gemeenteraad het kindervragenuur georganiseerd waarin kinderen vragen kunnen stellen aan het college van burgemeester en wethouders. Tijdens deze eerste uitvoering van het kindervragenuur toonden Lucie, Dirk en Norine, ieder met een eigen invalshoek, hun betrokkenheid op diverse thema’s met hun vragen aan het college.

Meer leesboeken in vreemde talen en verschillende niveaus
Kinderburgemeester Lucie vroeg samen met haar vriendin Babette aandacht voor het lezen van boeken in verschillende talen en niveaus. Dit deden ze o.a. door het indienen van een zelfgeschreven motie en met een videoboodschap waarin klasgenoten hun motivatie voor lezen hadden ingesproken. Wethouder Karin Bijl was blij met deze vraag en vroeg de kinderen om samen met de directeur van de bibliotheek te gaan kijken hoeveel boeken er in ‘vreemde’ talen er te vinden zijn en om samen te kijken of deze uitgebreid kunnen worden.

Veiligheid van fietsende schoolkinderen
Kinderwethouder Dirk vroeg het college om aandacht te geven aan veiligheid voor de kinderen die op de fiets gaan naar school. Hij dacht hierbij aan autovrije zones in de buurt van scholen tijdens schooltijden. Wethouder Peter de Pater reageerde namens het college en beloofde Dirk om samen met de gemeenteraad alles te doen zodat fietsers - en in het bijzonder fietsende kinderen - veilig naar school kunnen.

Schone omgeving en wegwerkzaamheden
Kinderwethouder Norine wilde graag een schonere omgeving en vroeg of kinderen 1x per jaar rommel in de eigen omgeving kunnen opruimen en als ze dan daarna - als bedankje - dan een ijsje kunnen krijgen. Daarnaast wilden de klasgenoten van Norine weten waarom er zoveel aan de wegen gewerkt wordt. Wethouder Arnold Versteeg reageerde enthousiast op de vraag van Norine en bood haar en de klas aan, wanneer zij gaan rommelprikken, om zwerfvuilknijpers en vuilniszakken te regelen. Raadslid Evert Jansen meldde zich enthousiast aan om een keer mee te willen wanneer de kinderen zwerfvuil gaan ruimen. Wethouder Versteeg reageerde met een grap dat raadslid Jansen dan ook wel voor het ijsje na afloop zou zorgen...

Uitvoering motie
Het kindervragenuur is het gevolg van een aangenomen motie die in november 2022 op initiatief van raadslid Daan Weststrate werd ingediend. Via deze motie werd het college gevraagd om ieder jaar kinderen één uur de raadzaal te laten 'overnemen' om vragen te kunnen stellen aan het college van burgemeester en wethouders.

Initiatiefnemer Daan Weststrate: ‘Kinderen hebben vaak het gevoel dat hun mening niet op prijs wordt gesteld of ze weten niet goed bij wie ze met hun mening of ideeën terecht moeten. Voor mij is het kindervragenuur een start van een mooie traditie en een uitstekend middel om, naast de inzet van het Kindercollege en de Jongerenraad Ede, kinderen en jongeren steeds meer te betrekken bij het lokale bestuur en democratie in Ede. Op deze manier is het voor raadsleden en wethouders goed om inzicht te krijgen in wat kinderen bezighoudt’.

Labels: ,