Opvang Oekraïense Ontheemden op de Zandlaan

portretcora.png
Door Cora Otter op 30 mei 2024 om 19:30

Opvang Oekraïense Ontheemden op de Zandlaan

Defensie wil de opvang voor Oekraïners op ISK Harskamp op termijn sluiten. Als vervangende locatie voor tijdelijke opvang voor een deel van deze mensen kijkt de gemeente nu naar Zandlaan 27 in Ede, een gebouw op de Kenniscampus. Namens ChristenUnie Ede voerde Cora Otter hierover tijdens de PDE van 30 mei het woord.

Ede heeft de taak om 578 Oekraïense ontheemden huisvesting te bieden. We danken Defensie voor de gastvrijheid die zij afgelopen jaren hebben geboden en begrijpen dat hun terrein weer voor eigen doeleinden nodig is. Voor 120 mensen is inmiddels een plek gevonden. Er zijn dus nog 358 plaatsen nodig, waarvan er op de Zandlaan nu 100 gerealiseerd kunnen worden. Het pand is gebruiksklaar, dat scheel kosten en tijd en voorkomt kapitaalvernietiging. Voorzieningen zijn op loopafstand bereikbaar of met openbaar vervoer, auto en fiets. Er is voldoende parkeergelegenheid. Allemaal pluspunten.

Tegelijkertijd ligt er een brief van de onderwijsinstellingen rond de Zandlaan, die na jaren hadden gehoopt dat dit pand vrij zou komen voor onderwijsdoeleinden en onderwijs-gerelateerde activiteiten op de campus. En die vraag is terecht en begrijpen wij als ChristenUnie óók! Daarom waarderen we de constructieve houding van de onderwijsinstellingen des te meer.

ChristenUnie Ede is vóór het inzetten van deze locatie voor opvang van Oekraïense ontheemden. We zien de noodzaak. Maar om ook recht te doen aan de ontwikkeling van de Kenniscampus, vragen we het college om de komende periode te gebruiken om na te denken over een heldere visie op de toekomst van de campus, en op deze manier perspectief te bieden.

Labels: