De prijs van vrijheid

Sandra Kooij - Portretfoto.png
Door Sandra Kooij op 4 mei 2020 om 08:04

De prijs van vrijheid

Vandaag is het 4 mei, de dag van de Nationale Dodenherdenking. We blijven thuis vanwege de Corona-maatregelen, de vlag gaat dit jaar de hele dag halfstok. We denken met respect en dankbaarheid aan soldaten en verzetshelden die hun leven gaven voor onze vrijheid. Maar we denken ook aan ‘gewone’ burgers die het slachtoffer zijn geworden van een verschrikkelijke oorlog.

Er zijn ook in gemeente Ede veel plekken en monumenten die herinneren aan ‘hen die gevallen zijn’. Onlangs ontdekte ik een heel klein herdenkingsplaatje op een bankje op de hoek van de Klinkenbergerweg en de Eikenlaan. Ik ben er met mijn dochter eens langs gewandeld.

Er staat op:

Hier stierven op 18 September 1944
Mevrouw De Mildt en Mevrouw Teljer.
Door Duitse kogels.

Op de website 4en5mei.nl vond ik daarover de volgende informatie:

"Tijdens de luchtlandingen van Operatie Market Garden op de hei bij Ede op 18 september 1944 zaten zij de hele dag in de schuilkelder. Toen het rustiger werd, wilden ze voor het ingaan van de avondklok nog snel een luchtje scheppen. Daarbij liepen de vrouwen recht in een Duitse patrouille. Die was erop uitgestuurd nadat de nabijgelegen kazerne was geplunderd. De vrouwen doken achter een bosje en daarop is gevuurd. Mevrouw de Mildt was op slag dood. Mevrouw Teljer, die op dat moment zwanger was, overleed kort daarna aan haar verwondingen."

Wat een verdrietige en tragische gebeurtenis. Twee vrouwen, drie levens, opeens vernietigd.

Morgen vieren we (thuis) de vrijheid, dan gaat de vlag helemaal uit. Maar deze vrijheid is niet vanzelfsprekend en heeft een prijs. Het is goed om daar, in het bijzonder vandaag, bij stil te staan. Deze herdenking gaat niet alleen over het verleden. Oorlog, onderdrukking en onrecht zorgen er nog steeds voor dat zoveel levens plotseling en dramatisch eindigen. Zoveel dromen en nieuw leven worden in de knop afgebroken.

Als je in deze tijd een ommetje maakt, kom je misschien ook eens langs dit bankje. Je kunt er even stilstaan of gaan zitten, een klein moment van bezinning. Het herdenken van de prijs die velen hebben betaald, mag inspiratie en moed geven om ons ook vandaag waar het kan in te zetten voor gerechtigheid, vrede en vrijheid voor iedereen.

Labels: , ,