Er zit een hele wereld achter de winkel!

20200619 Werkbezoek ReStore Ede 5
Sandra Kooij - Portretfoto.png
Door Sandra Kooij op 23 juni 2020 om 16:35

Er zit een hele wereld achter de winkel!

De ChristenUnie wil zich graag inzetten om sociaal ondernemerschap in Ede te stimuleren. Raadslid Sandra Kooij deed onlangs een oproep om contact met haar op te nemen als je hier ervaring mee of ideeën over hebt. Naar aanleiding hiervan is zij, samen met collega Daan Weststrate, op bezoek geweest bij Restore kringloop in Ede.

Sandra: “Manager Roelf Jager heeft ons een uitgebreide rondleiding gegeven door het hoofdkantoor aan de Marconistraat. We zagen bijvoorbeeld hoe er vele zakken vol ingezamelde tweedehands kleding en schoenen binnen worden gebracht en vervolgens gesorteerd. Alles wordt uitgezocht, zodat er een mooi assortiment voor in de kringloopwinkels overblijft. De rest wordt op andere manieren recycled.” In een volgende hal, een indrukwekkende fietsenwerkplaats, worden gebruikte fietsen opgeknapt en klaargemaakt voor een nieuwe eigenaar.

De medewerkers bij Restore zijn mensen met een vast dienstverband, stagiaires, mensen die werkervaring op willen doen en heel veel vrijwilligers. Sommige medewerkers kunnen om verschillende redenen (nog) niet meedoen op de reguliere arbeidsmarkt. Restore biedt hen een veilige en uitdagende werkplek. In de fietsenwerkplaats worden leermedewerkers door een ervaren fietsenmaker begeleid en opgeleid.

Raadslid Sandra Kooij: “Het is mooi om te zien hoe Restore bijdraagt aan een duurzame samenleving, waarin zowel mensen als spullen op verschillende manieren een nieuwe kans krijgen. Een inspirerend voorbeeld van ondernemen met impact.”

Sandra Kooij - van Roekel
E. sandra.kooij@ede.nl