ChristenUnie blij met opening gevraagde nachtopvang

Dirjanne van Drongelen - Portretfoto.png
Door Dirjanne van Drongelen op 4 december 2020 om 16:05

ChristenUnie blij met opening gevraagde nachtopvang

De nachtopvang voor dak- en thuislozen is deze week open gegaan. Raadslid Dirjanne van Drongelen diende daar in oktober namens ChristenUnie en andere partijen een voorstel voor in. Dirjanne van Drongelen: "in de afgelopen tijd zijn veel Edenaren geconfronteerd met mensen die in het bos, en op andere plekken die naar niet voor bedoeld zijn, sliepen. We vinden het als ChristenUnie onacceptabel dat dit in een gemeente als Ede nodig is en zijn blij dat daar voorlopig verandering in is gekomen." Lees haar hele reactie hier.

Tekst gaat onder tweet verder.

Op 1 augustus sloot de noodopvang voor dak- en thuislozen die op het terrein van de Maatschappelijke Opvang was gevestigd. De containers die hiervoor gebruikt werden zijn eind 2019 geplaatst, in eerste instantie voor vier maanden. Vanwege de uitbraak van de coronapandemie is dit met vier maanden verlengd, maar kwam er toen alsnog een eind aan de opvang die als pilot was gestart. In de tijd die volgde werden op verschillende plaatsen in Ede mensen aangetroffen die noodgedwongen op straat of in het bos verbleven. Net als vorig jaar zag het ernaar uit dat er tijdens de koude herfst- en wintermaanden geen plek zou zijn waar deze mensen terecht zouden kunnen. Dirjanne van Drongelen: "er is gebleken dat het lastig is een locatie te vinden voor deze vorm van opvang. Dat neemt niet weg dat we dit als Ede gewoon goed geregeld moeten hebben. We zijn dan ook blij dat de nachtopvang inmiddels is geopend en de eerste mensen er een warme plek hebben gevonden."

Met de opening van de nachtopvang zijn we er nog niet. Tijdelijke opvang voor mensen die om wat voor reden dan ook dakloos zijn geraakt is één, maar herstel begint bij een eigen huis. We blijven ons dus inzetten voor duurzame oplossingen voor deze problematiek.

Dirjanne van Drongelen, raadslid
E: dirjanne.van.drongelen@ede.nl