Mondelinge vragen over overlast loslopende honden

Sandra Kooij - Portretfoto.png
Door Sandra Kooij op 11 februari 2021 om 07:45

Mondelinge vragen over overlast loslopende honden

Onlangs heeft de fractie van de ChristenUnie Ede vragen gesteld naar aanleiding van de overlast van loslopende honden in natuurgebieden. Sandra Kooij, raadslid, stelde hierover mondelinge vragen tijdens het vragenuur van de besluitvormende vergadering van de gemeenteraad op 4 februari 2021 jongstleden.

Sandra Kooij: ''Onlangs heb ik namens de ChristenUnie het college vragen gesteld naar aanleiding van de overlast van loslopende honden in natuurgebieden. Gelukkig houden de meeste hondenbezitters hun hond aan de lijn waar dat moet en is er controle over de hond waar deze los mag lopen. Toch komt het te vaak voor dat honden loslopen waar dat niet mag. Wild wordt steeds vaker opgejaagd of zelfs aangevallen door loslopende honden.''

• Is het college op de hoogte van de overlast van loslopende honden in het bos en de natuur?
  • Denkt het college na over maatregelen op korte termijn om deze overlast te beperken en welke zouden dat kunnen zijn?
  • Is een idee om op korte termijn het Edese hondenbeleid over o.a. losloopgebieden, poep opruimen en aandacht voor de natuur, opnieuw onder de aandacht te brengen van de hondenbezitters in gemeente Ede? Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van een brief en bijvoorbeeld extra borden met uitleg in de natuurgebieden.
  • Hoe wordt het hondenbeleid in de praktijk gehandhaafd, met name op het gebied van loslopende honden en het opruimen van hondenpoep? Is een idee om, na uitvoering van zojuist genoemde maatregelen, bij constatering van een overtreding eerder over te gaan tot een boete en niet alleen te waarschuwen?
Juist in deze coronatijd willen we allemaal kunnen genieten van wandelingen door onze mooie bossen en heide. Laten we elkaar de ruimte geven, maar ook rekening houden met elkaar en de natuur. Op de website van gemeente Ede is een overzicht te vinden van de losloopgebieden: https://www.ede.nl/meedoen-en-meepraten/losloopgebieden-voor-de-hond.)

Sandra Kooij, raadslid

Labels: , ,