Zero-emissiezone stadslogistiek – De inzet van de ChristenUnie
Donderdag 25 november besprak de gemeenteraad het voorstel om te komen tot een Zero-emissiezone in Ede per 1 januari 2026. De ChristenUnie is voorstander van de invoering ervan. Tegelijkertijd leven er vragen over dit voornemen. In deze blog worden er een aantal van deze vragen beantwoord.
Wat houdt een Zero-emissiezone stadslogistiek in?
- Het betreft een gebied waarbinnen geen vrachtauto’s en bestelauto’s mogen rijden die schadelijke emissies uitstoten. Denk daarbij aan CO2 en stoffen die slecht zijn voor de volksgezondheid.
- In Ede gaat het in ieder geval om het centrum van Ede. Het college kiest ervoor om ook de omliggende wijken in de zone op te nemen zodat de voordelen van zo’n zone worden vergroot. In grote lijnen gaat het om de rechterhelft van Ede-stad.
Wat is de aanleiding voor het instellen van deze zone?
- In het nationale Klimaatakkoord is afgesproken dat in 30 tot 40 van de grootste gemeenten in Nederland in 2025 een zero-emissiezone wordt ingevoerd voor logistieke voertuigen in centra en eventueel omliggende wijken. Het doel van een zero-emissiezone is om de gezondheid, leefbaarheid, bereikbaarheid, veiligheid en verduurzaming te verbeteren.
- De ChristenUnie ziet hierin een kans om de doelen van het Edese beleid - onder meer op het gebied van de energietransitie en schone lucht - sneller te behalen. De Zero-emissiezone levert een besparing op van 15,5 Kton CO2 per jaar. Deze besparing is vergelijkbaar met de uitstoot van 5805 woningen.
De ChristenUnie wil een grote Zero-emissiezone. Waarom?
- De ChristenUnie kiest voor de zone die het college heeft voorgesteld en voegt daar graag winkelcentrum Parkweide aan toe. Op deze manier zijn alle winkelcentra van Ede inbegrepen in de Zero-emissiezone. Dit creëert een gelijk speelveld voor alle ondernemers die in Ede ondernemen. Het handhaven van de zone bij winkelcentrum Parkweide is daarbij relatief eenvoudig. Het winkelcentrum kent één toegangsweg voor vrachtverkeer.
- Een grote Zero-emissiezone creëert tegelijkertijd een grote vraag naar alternatieve brandstoffen. Door de ontstane vraag wordt het voor ondernemers interessant om te investeren in laadinfrastructuur en bijvoorbeeld een waterstof tankstation. Dit helpt de energietransitie versnellen.
Kunnen ondernemers -financieel gezien- wel overstappen op schoner vervoer?
- De ChristenUnie maakt zich geen zorgen of de grote winkelketens kunnen overstappen op schoner vervoer. Zij hebben vaak voldoende middelen om deze omslag te kunnen maken.
- Spannender wordt het voor de kleine, lokale ondernemers die bijvoorbeeld recent nog een andere bestelauto hebben aangeschaft. Het is goed om te noemen dat Ede lokaal maatwerk kan en gaat toepassen: uitzonderingsregels, hulp voor aanvraag van rijkssubsidies, ontheffingen en dergelijke. Ook gaat de gemeente een hardheidsclausule hanteren. Dat houdt in dat als een ondernemer in aantoonbare moeilijkheden komt door de nieuwe regelgeving, diegene een ontheffing kan krijgen op de regels.
- Bedenk ook dat de aanschaf van schoon vervoer weliswaar duurder is dan een dieselbusje bijvoorbeeld, maar het gebruik ervan (qua onderhoud en brandstof) goedkoper.
Waarom nu een Zero-emissiezone invoeren en niet op een later moment?
- Door nu het principebesluit te nemen voor de invoering van de zone, kan Ede aanspraak maken op allerlei regelingen vanuit het rijk. Dit maakt het eenvoudiger om de omslag te maken naar schoner logistiek vervoer dan wanneer we op een later moment - al dan niet gedwongen door de overheid - eraan beginnen. Mogelijk kunnen wij dan geen aanspraak meer maken op rijksregelingen en is de voorbereidingstijd korter.
- Omliggende steden zoals Arnhem en Apeldoorn kiezen ook voor een Zero-emissiezone. Als Ede deze kans voorbij laat gaan, lopen wij het risico dat grote winkelketens hun oude wagens in Ede laten rijden omdat het hier dan nog wel mogelijk zou zijn. Wij willen voorkomen dat Ede het afvoerputje van de regio wordt.
Niek van den Brink, raadslid
E: niek.van.den.brink@ede.nl