Motie voor meer 'heldere taal' door de gemeente

portretcora.png
Door Cora Otter op 29 november 2021 om 08:41

Motie voor meer 'heldere taal' door de gemeente

'Van onrust tot paniek tot een brief ongelezen wegleggen. In de tijd dat ik in de psychiatrie werkte, heb ik deze reacties regelmatig gezien bij de cliënten die ik begeleidde op het moment dat er post kwam van de gemeente met een beschikking, informatie over mogelijke toeslagen of het verlengen van een identiteitsbewijs.' Daarom diende fractievoorzitter Cora Otter een motie in om dit beter te gaan regelen.

Een brief van de gemeente staat vaak vol met ambtelijke taal. En veel mensen schrikken daarvan terug. Omdat ze de inhoud niet goed begrijpen, laagggeletterd zijn of de Nederlandse taal niet goed machtig zijn.

Daarom zijn we blij dat de gemeente Ede werk maakt van de aanpak van laaggeletterdheid. En om ook de communicatie van de gemeente zelf begrijpelijker te maken, heeft de ChristenUnie de motie ‘Heldere Taal’ ingediend. Kijk eens naar het mooie voorbeeld uit de gemeente Eindhoven: korte teksten, foto’s, pictogrammen en een QR-code zodat je een brief ook kunt laten voorlezen via je telefoon. Dat kan in Ede ook!
WhatsApp Image 2021-12-01 at 8.43.26 AM
Wij denken dat dat helpt. Zodat mensen niet in de stress schieten als ze post van de gemeente krijgen, maar in één keer begrijpen wat de inhoud voor hen betekent. Want dat is waar de ChristenUnie voor staat: een samenleving met aandacht voor elkaar, waar iedereen zo goed mogelijk mee kan doen.

Bij de bespreking van de Programmabegroting is onderstaande motie door ons ingediend en door de raad aangenomen. Met dank aan GL, CDA, PvdA, SGP, EdeNu, DKE, FractieWijnsouw, GB, D66, BB voor het mede-indienen!

Cora Otter, raadslid
E: cora.otter@ede.nl