Bijdrage ChristenUnie aan het derde openbare lijsttrekkersoverleg

CU-Logo-Ede-RGB-SocialMediaPF.jpg
Door Fractie Ede op 12 april 2022 om 11:00

Bijdrage ChristenUnie aan het derde openbare lijsttrekkersoverleg

Op 11 april vond het derde openbare lijsttrekkersoverleg plaats in het kader van de (in)formatie. In deze derde openbare bijeenkomst reageerden de fracties op het advies van de informateur en gingen ze met elkaar hierover in debat. Lees hieronder de bijdrage van Cora Otter namens de ChristenUnie.

Voorzitter,

Dhr. Boumans, onze informateur, wist de spanning afgelopen maandag wel op te bouwen. Analyses van de de uitslag van de afgelopen 5 gemeenteraadsverkiezingen, de samenstelling van de diverse colleges en beschouwingen over links-rechts assen, progressief en conservatief, landelijk en lokaal en ga zo maar door. Wij danken hem voor voor alle tijd, de prettige gesprekken en zijn luisterende houding.

En nu ligt er een eindproduct met een duidelijk advies. Geen scenario’s, zoals wij verwacht hadden, maar 1 voorkeursvariant.

De vraag is wat wij daarvan vinden en wat we ermee doen.

Het is geen geheim dat dit niet de voorkeursvariant van de ChristenUnie betreft. Wij hebben gepleit voor een coalitie met de vier grootste partijen, die wellicht het meest recht doet aan de verkiezingsuitslag, óf een 5- partijen-coalitie met een aantal partijen die inhoudelijk dichtbij ons staan.
Wij hebben vraagtekens bij de balans binnen de nu voorgestelde coalitie.
Gezien de verhoudingen in de voorgestelde coalitie vragen wij ons af wat dit betekent voor ambities mbt de energietransitie en het sociale beleid, zoals bijvoorbeeld armoedebeleid en opvang en integratie van vluchtelingen, om maar wat voorbeelden te noemen.

Concluderend: we staan als raad voor een keuze:
  • Of een korte, aanvullende informatieronde waarbij enkele alternatieven onderzocht worden,
  • Of een begin maken met inhoudelijke gesprekken om te kijken of er in voorgestelde samenstelling een vruchtbare samenwerking mogelijk is.
Voor deze afweging past het om te kijken naar de grootste partij, de SGP. Zij hebben de lead in dit proces. Mocht de SGP na dit debat voorstellen om het advies van de informateur over te nemen, dan zijn we tot inhoudelijke gesprekken bereid om te kijken of we tot een evenwichtig akkoord kunnen komen.

Het lijsttrekkersoverleg werd live uitgezonden en is hier terug te kijken.

Labels: ,