Zwerfafval opruimen: een ochtend op pad met een ‘Schone Held’

portretjanwillem.png
Door Jan Willem Middelesch op 4 oktober 2022 om 14:30

Zwerfafval opruimen: een ochtend op pad met een ‘Schone Held’

Vuilniszakken, blikjes en sigarettenpakjes. Zomaar wat voorbeelden van het zwerfafval dat fractievolger Jan Willem Middelesch vond tijdens een rondje met een van de 'Schone Helden' uit Ede. Over zwerfafval en over de antwoorden op de gestelde raadsvragen over overlast door lachgasgebruik, schrijft Jan Willem in deze blog.

In Ede kennen wij ‘Schone Helden’, mensen die alleen of in een groep zwerfafval opruimen in hun eigen straat of buurt. Eén van deze Schone Helden heeft onze fractie benaderd en aangegeven vrijwel altijd na het weekend op dezelfde plek een groot aantal lachgasballonnen en/of lachgasflessen aan te treffen. Hoewel de Schone Held aangeeft dat Handhaving op deze plek regelmatig langskomt, helpt dit blijkbaar niet om de overlast te voorkomen. Reden voor raadslid Arie Barendrecht en fractievolger Jan Willem Middelesch om raadsvragen te stellen.

Inmiddels zijn deze raadsvragen ook beantwoord. Daaruit blijkt onder andere dat het college bekend is met overlast door lachgasgebruik en dat er extra inzet wordt gepleegd wanneer op een bepaalde plek veel overlast is. Maar veel overlast? Hoe ziet dat er dan uit? Om dat met eigen ogen te zien ging Jan Willem Middelesch een maandagochtend op pad met één van de Schone Helden uit Ede, om eens te zien wat hij tijdens zijn wekelijkse rondje zoals tegenkomt. Dat was niet alleen zwerfafval door lachgasgebruik (deze specifieke maandag vooral ballonnen), maar ook gedumpte vuilniszakken, blikjes, bekers en bakjes van fastfoodketens en sigarettenpakjes. Het lijkt niet uit te maken of er een afvalbak in de buurt staat of niet; onder bomen en struiken en op parkeerterreinen ligt hoe dan ook afval.

Het rondje met de Schone Held heeft daarnaast ook veel informatie opgeleverd: de ondersteuning vanuit de gemeente is goed, maar meldingen over achtergelaten afval kunnen nog wel wat beter worden opgepakt. Ook gaf deze Schone Held aan dat er voor het opruimen van (lach)gasflessen weer andere afspraken zijn gemaakt. Inmiddels zijn er door Jan Willem technische vragen gesteld aan de ambtelijke organisatie, om nog wat meer informatie te krijgen over de aanpak van zwerfafval. Wordt vervolgd dus.

Labels: , ,