'Informatievoorziening busvervoer in Bennekom en Ede scoort zwaar onvoldoende'

portretarie.png
Door Arie Barendrecht op 23 februari 2023 om 09:30

'Informatievoorziening busvervoer in Bennekom en Ede scoort zwaar onvoldoende'

Door de aanleg van de Parklaan is het busvervoer in Bennekom en Ede ernstig aangetast. Door de vervoerder, Hermes, wordt er een pendelbus ingezet om de reizigers toch te vervoeren maar de informatievoorziening bij de haltes is zwaar onder de maat. Raadslid Arie Barendrecht ging samen met Statenlid Freek Rebel op pad en schrijft daarover in deze blog.

Arie Barendrecht: ‘De vervoerder komt de afspraken die zijn gemaakt over welke informatie er gegeven moet worden aan de reizigers, niet na. Bij de bushaltes in Bennekom en Ede is nauwelijks informatie te vinden over alternatieve haltes en hoe je nu kunt reizen met de bus’.

De afspraak was dat de vervoerder bij elke halte duidelijk zou aangeven waar bijvoorbeeld de noodhalte staat. In Bennekom staat deze op de Van Balverenweg maar op de bushaltes Vossenweg en Hoekelumse Brinkweg is geen kaart of affiche te vinden met een looproute naar deze halte, terwijl dat toch echt de afspraak is. Arie Barendrecht: ‘De inrichting van de noodhalte aan de Van Balverenweg is ook echt zwaar ondermaats. Er zijn geen voorzieningen zoals bijvoorbeeld een fietsenrek en ook de vertrektijden staan hier niet aangegeven. Zo wordt het reizen met het openbaar vervoer onmogelijk en onaantrekkelijk gemaakt’.

De lokale fractie van ChristenUnie in Ede trekt samen op met de Gelderse fractie. In de provinciale staten heeft Freek Rebel, Statenlid voor ChristenUnie Gelderland, al vaak de slechte staat van het openbaar vervoer onder de aandacht gebracht. Freek Rebel: ‘Het OV staat al onder grote druk in Gelderland. Het is dan ook van groot belang dat het de reiziger zo gemakkelijk mogelijk gemaakt wordt om van het OV gebruik te maken. Het goed informeren van de reiziger is een van de randvoorwaarden die moet kloppen om het OV aantrekkelijk te maken.’

Labels: , ,