Vooruit met de Koersnota Mobiliteit
Op donderdag 16 maart werd de koersnota mobiliteit besproken in de Edese gemeenteraad. De raadsleden Daan Weststrate en Niek van den Brink zien mooie ambities genoemd staan in de koersnota. Om grip te krijgen op de voortgang wil de ChristenUnie dat de visie vertaald wordt naar een concrete uitvoeringsagenda. Hier volgt een samenvatting van de inbreng van de ChristenUnie.
Het raadsbesluit wordt wel heel erg op hoofdlijnen geformuleerd en in de nota ontbreekt het aan afrekenbare doelen. Hoe kunnen we de voortgang of behaalde resultaten monitoren? (De wethouder zegt toe om jaarlijks met een update te komen over de concrete plannen.)
De dominantie van de auto in de openbare ruimte is wat ons betreft voorbij. En deze visie wordt steeds vaker gedeeld in de samenleving. Hoe meer mensen kiezen voor alternatieven voor de auto, des te meer automobilisten kunnen doorrijden op de grotere ontsluitingswegen die we kennen. Er wordt onder meer ingezet op deelmobiliteit en thuiswerken. Wij zien graag dat het college vaart maakt met een stimuleringsplan voor deelmobiliteit en met maatregelen komt om thuiswerken te stimuleren. Daarnaast hebben we afspraken gemaakt over verlaging van snelheid op sommige ‘50-wegen’ naar 30 km/u. Er is een overzicht in de maak welke wegen voor snelheidsverlaging in aanmerking komen.
De auto heeft altijd veel plek ingenomen in de openbare ruimte. Vaak ten koste van groen of veiligheid. Gaan we op termijn meer eenrichtingswegen, water- en groen doorlatende parkeerplaatsen en bomen terugzien in het straatbeeld? Dit vraagt om extra aandacht voor dit soort zaken bij herinrichting van wegen en wijken. Dit soort herinrichtingen doe je om er weer jaren tegenaan te kunnen, dus het komt eropaan om de ambities meteen goed te vertalen in actie!
Van de auto naar de fiets: onze fractie kijkt erg uit naar een nieuw fietsplan. We moeten het aantrekkelijker maken om de fiets te pakken. Daar horen ook prijzige oplossingen bij zoals fietstunnels. De Lumièretunnel, waar al zo’n 20 jaar over gesproken wordt, is er nog steeds niet, en verkeert nog in de verkenningsfase. Op de website Ede fietst staat dat de tunnel in 2025 klaar is. Wat de ChristenUnie betreft geen uitstel meer! (De wethouder zegt toe bij de begroting in het najaar duidelijkheid te verschaffen.) Maar in de toekomst zijn er meer investeringen nodig, bijvoorbeeld voor de oversteekbaarheid van de N224. De ChristenUnie wil dat het college vaart maakt met een fietsplan 2.0 en vooral met de uitvoering daarvan.
Tot slot het OV. Ja, het openbaar vervoer ligt voor een groot deel bij de provincie. Maar ook Ede kan hieraan werken. Dat begint met een stevige lobby richting Foodvalley en provincie. Want wat ons betreft gaat verstedelijking niet zonder investeren in goed OV. Wij zien graag een stevige lobby voor station Ede-West en goede buslijnen door onze gemeente. Wat de buslijnen betreft, behoeft de verkeerssituatie rond station Veenendaal-De Klomp aandacht en hebben we buslijnen nodig die Ede Oost en Kernhem Noord bedienen. Trouwens, laten we de dorpen niet vergeten! Kortom, we hebben een stevige uitvoeringsagenda nodig bij deze Koersnota. Er is heel veel werk aan de winkel!