'Tour de Boer', no. 1

portretjohn.png
Door John Smits op 19 april 2023 om 12:30

'Tour de Boer', no. 1

Op vrijdag 17 maart 2023 is een deel van onze fractie op gesprek geweest bij Conny en Jan van den Top. Beide hebben een agrarisch bedrijf (kippen, melkvee) en zijn al 100 jaar in de familie. Ze willen die graag doorgeven naar de volgende generatie. Het gaat daarbij niet alleen om grond; het is een manier van leven en bovenal erfgoed. Hoe denken ze over de aankomende ontwikkelingen?

Uit het gesprek halen we op dat beide bedrijven er met hart en ziel van overtuigd zijn dat ze goed bezig zijn. Tegelijkertijd zijn ze op zoek naar perspectief voor de aankomende generatie. Dit vraagt 20 jaar vooruit kunnen kijken en dat is nu vrijwel niet mogelijk. Ze liggen in de directe invloedsfeer van Natura 2000. De bedrijven hebben zich altijd al kunnen aanpassen aan de veranderingen. Dat willen ze nu ook. Er is echt behoefte om zelf experimenteel aan de slag te gaan, maar dit heeft slechts een perspectief van twee jaar. Dat is echt te kort. Bovendien willen ze graag zelf aan de oplossingen werken en concreet de handen uit de mouwen steken. Dat vraagt om optrekken met de boeren uit de streek en het waterschap. De boeren zijn hiertoe zeker bereid. De Valk zou zelf de gebiedsopgave willen oppakken.

Om een gebiedsproces te starten is een gebiedsofferte nodig. Dat is ze ook gevraagd, maar men is hier niet aan toe gekomen. Zo’n gebiedsopgave opstellen vraagt wel ondersteuning. Die ondersteuning is er helaas nog niet. Maar een gebiedsproces van De Valk zou het gewenste ‘eindplaatje’ misschien wel kunnen opleveren, mogelijk met hulp van ruilverkavelinginstrumenten. Dat vraagt om het oppakken van de handschoen.

Het bezoek werd zeker op prijs gesteld! Wilt u naar aanleiding van dit verslag ook in gesprek met ons? Mail dan naar John Smits: john.smits@ede.nl.

Labels: ,