Bijdrage ChristenUnie Ede bij Programmarekening 2022

portretarie.png
Door Arie Barendrecht op 11 mei 2023 om 17:05

Bijdrage ChristenUnie Ede bij Programmarekening 2022

Tijdens de PDE van 11 mei werd onder andere de Programmarekening 2022 besproken. In de programmarekening staat uitgewerkt waaraan de gemeente in 2022 haar geld heeft besteed en legt het college van burgemeesters en wethouders verantwoording af over het gevoerde beleid. Namens ChristenUnie Ede sprak Arie Barendrecht de volgende bijdrage uit.

Voorzitter,

Onze plannen voor Ede in 2022 maakten we 546 dagen geleden. En het allereerste woord in die programmabegroting was het woord: 'onzekerheid'. En dat was een goede inschatting van het afgelopen jaar. Er brak een oorlog uit op ons continent, de materiaalschaarste was in vele bouwprojecten voelbaar. Maar ook de ‘Lacerta agilis’, welbekend als de zandhagedis, zorgde bijna voor drie jaar vertraging bij de verbouwing van station Ede-Wageningen.

En zo een paar onzekerheden benoemd vindt onze fractie het dan ook een fraai resultaat dat we het jaar 2022 in geldelijke zin positief hebben afgesloten. Dat stemt ons dankbaar. Een woord van dank aan onze gemeentelijke organisatie die daarvoor hard gewerkt heeft, zeker gezien de soms plotselinge uitdagingen die zich voordeden.

De Commissie Duisenberg
Ik wil de raadsrapporteurs, Nico, Stephan, Bert en Boyce voor de methode Duisenberg bedanken voor hun analyse van de productgroepen dienstverlening, bestuur en vastgoed van de voorliggende programmarekening. Ook de financiële positie, weerstandsvermogen en het rechtmatigheidsoordeel werden getoetst. Maar zoals altijd blijven er voldoende aandachtspunten en adviespunten over. En daar gaan we in de raadswerkgroep begroten en verantwoorden mee aan de slag.

De programmarekening/MPG
Capaciteit
In de programmarekening komt 94 keer het woord capaciteit voor. In 21 gevallen is dat te lezen in combinatie met een gebrek aan ambtelijke capaciteit. Daardoor worden onderzoeken niet gedaan of worden werkzaamheden doorgeschoven naar het volgende jaar. Dat komt dus niet een enkele maal voor - maar echt vaker. Daarmee zeg ik niet dat er harder gewerkt moet worden.

En ja, ik vind het persoonlijk best wel vervelend om het argument ‘gebrek aan ambtelijke capaciteit’ te horen. Maar we moeten doorgronden dat blijkbaar niet alles kan wat we willen.  En daarom heb ik een vraag aan het college: 'Kunt u tijdens de aankomende voorjaarsnota en behandeling van de programmabegroting eerlijk aangeven waar het knelt?'. Daardoor kunnen we namelijk als gemeenteraad onze prioriteiten bepalen. Zodat wat we willen, ook uitgevoerd kan worden.

Bestaanszekerheid en welzijn voor onze inwoners
Vorig jaar sloot ik mijn bijdrage af met de woorden ‘Wat mij en de ChristenUnie betreft hebben wij daarbij elke keer voor ogen: het welzijn van onze inwoners.’. Bestaanszekerheid is het fundament voor de gezondheid en welzijn van onze inwoners. En als dat ontbreekt, heeft het negatieve gevolgen op de mentale gezondheid, relaties, opvoeding en werk. Het college besteedt daar aandacht aan op allerlei verschillende manieren. Maar het noodfonds bestaanszekerheid ondersteunt mensen in hun bestaanszekerheid, het voorkomt het niet. Het college erkent dat het nodig is om de oorzaken aan te pakken. En dat er over de lange termijn wordt nagedacht. Vraag aan het college: kunt u ons meer vertellen over die lange termijn aanpak van bestaansonzekerheid. En wat heeft u nodig om dat te realiseren?

Dan vier kleinere punten die ons opvielen in de programmarekening

Onderzoek arbeidsmigranten (pag. 75)
Er is te weinig passende huisvesting voor arbeidsmigranten in onze gemeente Ede. We proberen dat als gemeente te faciliteren maar we evalueren niet of de huidige aanpak tot het gewenste resultaat leidt. Vraag: is het college van plan om deze evaluatie wel te gaan doen en op welke termijn?

Opgave duurzame energie (pag 78.)
We halen onze doelstellingen op het gebied van duurzame energie niet. De gemakkelijke projecten zijn gerealiseerd. Maar bij projecten met meer uitdaging, zoals restgronden, zon-op-dak bij bedrijven of een truckparking met een solar carport is meer ondersteuning nodig. Binnenkort stellen we onze nieuwe ambities vast. Vraag: is het college bereid in de voorbereiding op deze ambities ook te kijken hoe we met instrumenten, ook financieel, die projecten met meer uitdaging van de grond kunnen krijgen?

Doelgroepenvervoer en aanvullend op het reguliere openbaar vervoer (pag. 69)
We lezen: Servicelijn 6 is opgeheven, overige buslijnen zijn verschraald. De Valleihopper mag alleen nog door mensen met een Wmo-indicatie. De deeltaxi kan dit gat onvoldoende opvullen. Vraag: welke plannen heeft het college om dit te gaan verbeteren voor onze inwoners?

Gemeentelijke informatievoorziening (pag. 108)
Edenaren waarderen de gemeentelijke informatievoorziening minder. Ondertussen krijgen wij en lezen berichten dat de huis-aan-huis-krant niet altijd wordt bezorgd. Een belangrijke voorziening van informatie voor onze inwoners. Vraag: op welke wijze wil het college het bezorgen van de krant verbeteren en/of nadenken op een andere manier verspreiden van gemeentelijke informatie?

Afsluitend
Voorzitter, afsluitend. Ede staat er financieel goed voor. We staan er zelfs financieel te goed voor als we onze eigen afspraak bekijken over de algemene reserve. We zitten ver boven afspraak om daar een bodem van 10 miljoen euro aan te houden. Richting de voorjaarsbrief wil ik dan ook aan het college meegeven hoe we die grote reservepositie kunnen gaan inzetten. Vraag: Willen we juist meer weerstandscapaciteit met de risico’s die er zijn? Of kunnen er incidentele investeringen worden gedaan?

Voorzitter dankuwel voor het woord.

Bovenstaande bijdrage is uitgesproken tijdens de PDE van 11 mei 2023. De gesproken tekst geldt.

Labels: ,