Raadsvragen over verkoop volkstuinen Dr. Hartogsweg

portretbram.png
Door Bram van der Beek op 28 augustus 2023 om 10:30

Raadsvragen over verkoop volkstuinen Dr. Hartogsweg

Aan de dr Hartogsweg tuinieren zo’n 80 mensen, als 43 jaar lang. Hun uitzicht is in al die jaren wel veranderd: het Enka complex is omgetoverd in een aantrekkelijke woonwijk, en ook het stationsgebied veranderd nu snel. Met de komst van het viaduct naar de Sijsselt is het voor de NS tijd om het stukje grond te verkopen. Onze fractie werd door de tuindersvereniging op de hoogte gebracht van de ontwikkelingen en stelde daar samen met Mens en Milieu Ede vragen over in de gemeenteraad.

In juli dit jaar bracht onze fractie een volkstuinenmotie in: bijna unaniem sprak de gemeenteraad daarmee uit dat we de goede effecten van volkstuinen zien. Maar dat we ook zien dat er heel veel wensen voor dezelfde stukken grond zijn. En omdat volkstuinen geen geld opleveren zien we dat ze in dat grondgeweld aan het kortste eind trekken. De afgelopen jaren neemt de interesse in volkstuinen toe: de wachtlijst bij de tuindersverenging is lang. Daarnaast groeit Ede wel, maar komen er al jaren geen plekken bij. Sterker nog, er dreigen juist locaties te verdwijnen. Daar kan de Dr. Hartogsweg aan toegevoegd worden. De gemeente bood weliswaar mee, maar een vastgoedinvesteerder had het winnende bod.
Ook daar heeft onze fractie vragen over. Want het huidige bestemmingsplan en de Omgevingsvisie reppen niet over een andere bestemming. Anderzijds is onze fractie niet naïef: er is een woningcrisis, de opgave is groot. Juist daarom willen we dat groen, volkstuinen en andere publieke belangen die alleen maar geld kosten, wel vooraf worden beschermd. En niet dat de volkstuinen in het grondgeweld het onderspit delven.

Labels: ,