Een nieuw plan voor de Food Experience

portretdaan.png
Door Daan Weststrate op 4 december 2023 om 09:30

Een nieuw plan voor de Food Experience

In december 2022 is het bestemmingsplan voor de nieuwbouw van de WFC Experience door de Raad van State vernietigd. De afgelopen periode is door de stichting gewerkt aan een nieuw plan voor de Food Experience in de Mauritskazerne. Tijdens een ingelaste PDE op 30 november besprak de gemeenteraad de nieuwe plannen voor de Food Experience. Namens ChristenUnie Ede voerde raadslid Daan Weststrate het woord.

Tijdens de oordeelvormende vergadering konden aandachtspunten meegegeven worden aan het college, voordat er op een later moment door de raad een definitief besluit genomen wordt. Zie hieronder de bijdrage van de ChristenUnie in dit debat waarin aandacht gegeven gevraagd wordt aan de naam, (burger)participatie en de inhoud van de Food Experience.

Voorzitter,

De Raad van State heeft in december 2022 het bestemmingsplan voor de nieuwbouw van het WFC Experience vernietigd. Dit was een tegenvaller. Scenario’s werden hierna uitgewerkt en uiteindelijk is een aangepast plan gepresenteerd; nog steeds met een kwalitatief hoogwaardig concept. De ChristenUnie merkt op dat er veel verbeteringen zijn op te merken ten opzichte van het oorspronkelijke plan. Tegelijkertijd hebben wij nog enkele aandachtspunten die wij het college mee willen geven die gaan over de naam, (burger)participatie en de inhoud/content.

Naam
Iets wat direct opvalt is het ontbreken van het woordje ‘World’ in de naam. De oude naam, World Food Center, past niet meer bij het concept dat nu voorligt. Het is tijd voor een nieuwe naam: een naam die aansluit bij de omgeving en nog meer kan verbeelden. Ik vraag daarom het college om met de stichting tot een naam te komen die losstaat van de voorgeschiedenis maar wel de lading van de uitgangspunten dekt. Het zou mooi zijn om hierin inwoners te betrekken én tegelijkertijd het bredere doel voor ogen te houden als het gaat om de functionaliteit en herkenbaarheid van de definitieve naam.

Participatie
In mei is er een bijeenkomst geweest waarin diverse lokale initiatieven op het gebied van voeding met de stichting in gesprek gingen. Tijdens de beeldvormende bijeenkomst van afgelopen donderdag werd ons verteld dat deze burgerinitiatieven nog steeds erg enthousiast zijn. Toch ontvingen wij deze week een pleidooi waarin zij schreven, en ik citeer: ‘de inwoners zijn niet betrokken. Er is uitsluitend top-down gewerkt’. (einde citaat). Het barst in Ede en regio Foodvalley van de voedselinitiatieven, die door de inzet van burgers gestalte worden gegeven. Een enorme gemiste kans. Ik vraag daarom het college om in het voor te bereiden besluit een prestatieverplichting op te nemen om inwoners en groepen als Eetbaar Ede nog meer mee te nemen bij het uitrollen van de Food Experience. Hiermee kunnen we nog meer impact onder onze eigen inwoners genereren. Ik zou hier dan ook de positieve insteek van het Ziekenhuis Gelderse Vallei en in het bijzonder van dhr. van Loenhout specifiek willen noemen. Het ziekenhuis ziet echt uit naar de komst van het Food Experience: een beter uithangbord kunnen we niet wensen.

Inhoud
We hebben in diverse bijeenkomsten beelden gezien van de vier verschillende hoofdthema’s en de content zoals deze terug te zien is in de Experience. Het zou goed zijn om juist in onze landelijke en agrarische regio de voedselproducerende agrariërs voldoende aandacht te geven: waar komt ons eten en drinken vandaan? Wat ons betreft worden er in de expositiekas agrarische innovaties gepresenteerd die dit verhaal zichtbaar en herkenbaar maken; desnoods met een grote trekker.

Ondernemers en onderwijs
Wij zijn blij dat het hele gebiedsontwikkelingsproces steeds verder vorm krijgt. Er zijn een groot aantal startups op het terrein gevestigd, overeenkomsten worden getekend en plannen gepresenteerd om bedrijven te vestigen op het terrein. Dit biedt de nodige levendigheid en werkgelegenheid in het gebied.Ook Aeres, een MBO school, heeft aangekondigd zich hier te gaan vestigen met voedsel-gerelateerde opleidingen. Dit geeft concreet invulling aan een functie van dit gebied: onderwijs i.c.m. de voor ons belangrijke koppeling met de praktijk en onze omgeving. Juist van de week ontvingen we van hen een brief waarin ze aangeven dat zij de realisatie van de Experience nodig hebben aangezien zij investeren, ten behoeve van het bedrijfsleven en ten behoeve van onze regio en niet op de laatste plaats van onze studenten, de werknemers van de toekomst.

Passender en minder risicovol
Als gemeenteraad hebben we vanaf het begin meegegeven dat er een belangrijke financiële bijdrage vanuit ondernemers moest komen voor de realisatie van de Experience. Dit heeft lang op zich laten wachten. Het risico voor ons als gemeente gaat met de nieuwe plannen enorm naar beneden. De exploitant laat - ook als ondernemer - zien dat hij erin gelooft en er voor wil gaan. Dat biedt vertrouwen.

Voorzitter, de recente ontwikkelingen hebben eraan bijgedragen dat het geheel passender en minder risicovol is geworden en om tot het gestelde doel te komen: het thema voeding aandacht geven in onze regio Foodvalley zodat de komst van de Experience een maatschappelijke impact heeft met positieve gevolgen voor het onderwijs en hiermee de economische aantrekkingskracht voor Ede en de gehele regio vergroot.

Dank u wel.

Bovenstaande tekst is uitgesproken tijdens de PDE van 30 november 2023. De gesproken tekst geldt. De afbeelding bij dit artikel toont de 'hub' in de nieuwe plannen voor de Food Experience. Het beeld is afkomstig van de website van het World Food Experience.

Labels: ,