Mondelinge vragen over storing Warmtebedrijf

portretarie.png
Door Arie Barendrecht op 12 januari 2024 om 10:00

Mondelinge vragen over storing Warmtebedrijf

Er was van zondag 7 januari tot en met dinsdag 9 januari een grote storing bij Warmtebedrijf Ede wat door middel van een warmtenet huizen en bedrijven voorziet van warmte. Er waren zo'n 2000 huishoudens getroffen door deze langdurige storing. Daarom stelde Arie Barendrecht namens de fractie van ChristenUnie Ede mondelinge vragen tijdens de PDE van 11 januari.

Aan het college stelde Arie Barendrecht de volgende vragen:
  1. Hoe komt het dat er pas vanaf maandagochtend is gestart met communiceren over deze grote storing terwijl deze al bekend was sinds zondagmiddag?
  2. Wat is de oorzaak van én hoe komt het dat deze storing zo lang heeft geduurd?
  3. Waarom was het nodig om 'noodketels' te plaatsen? Is de capaciteit van het Warmtebedrijf (on)voldoende voor de warmtevraag?
  4. Heeft het college er vertrouwen in dat er voldoende warmte geleverd kan worden ook als het warmtenet uitgebreid gaat worden?
  5. Is het college al stappen aan het zetten om meer inspraak te krijgen in het warmtenet met oog op de nieuwe warmtewet?

Vervolg
De wethouder kon helaas niet antwoord geven op alle vragen. Vooral de vragen over de oorzaak en waarom het zo lang duurde voordat de storing werd opgelost werden nog niet naar tevredenheid beantwoord. We wachten daarom het onderzoek dat door het Warmtebedrijf wordt uitgevoerd af en zullen ons daarna beraden op vervolgstappen.

Heeft u als inwoner nog aanvullende informatie naar aanleiding van de storing? Dan hoort Arie dat graag! U kunt hem bereiken via: arie.barendrecht@ede.nl.

Labels: ,