Enthousiast over CPO plan Festein

portretjanwillem.png
Door Jan Willem Middelesch op 19 januari 2024 om 09:00

Enthousiast over CPO plan Festein

‘Eindelijk is het zover’. Met die woorden begon raadslid Jan Willem Middelesch zijn bijdrage over Festein, tijdens de oordeelsvormende vergadering van 18 januari. Festein is het CPO initiatief aan de Goudenstein in Ede. ChristenUnie Ede juicht initiatieven als deze toe.

ChristenUnie Ede heeft al vaker gepleit voor CPO (collectief particulier opdrachtgeverschap) initiatieven. Eind 2021 stelden wij nog mondelinge vragen over dit specifieke initiatief, maar we hebben er door middel van een amendement bijvoorbeeld ook voor gepleit om CPO een kans te bieden in de ontwikkeling van Kernhem Noord.

Ze zijn al begonnen elkaars ‘goede buur’ te zijn. Nu die woningen nog, zodat ze ook daadwerkelijk buren zijn.

Terug naar het initiatief van Festein (voorheen Vredehorst). Er ligt een mooi plan, met veel ruimte voor groen en natuurinclusieve bouw. ChristenUnie Ede snapt de vragen die omwonenden over parkeren hebben, maar wij zien ook dat deze gemeenschap gemotiveerd is om te delen. Ook als het gaat om vervoer. De deelauto’s die onderdeel zijn van het plan, zien wij dan ook een succes worden. Deze deelauto’s zijn bovendien ook te gebruiken door omwonenden. Mogelijk heeft dit niet alleen voor deze gemeenschap, maar ook voor omwonenden, een lagere parkeerbehoefte tot gevolg. In de vergadering heeft wethouder De Pater toegezegd een jaar na oplevering van de woningen de parkeersituatie opnieuw te onderzoeken.

Raadslid Jan Willem Middelesch besteedde in zijn bijdrage daarnaast nog aandacht aan de mensen in deze gemeenschap. Zij hebben namelijk niet stilgezeten. In tegendeel: ze zijn al begonnen elkaars ‘goede buur’ te zijn. Nu die woningen nog, zodat ze ook daadwerkelijk buren zijn.

Bekijk hieronder de bijdrage van Jan Willem Middelesch tijdens de oordeelvormende vergadering van 18 januari:

Labels: , ,