Erken als Veiligheids- en gezondheidsregio PTSS als beroepsziekte

portretarie.png
Door Arie Barendrecht op 23 februari 2024 om 10:00

Erken als Veiligheids- en gezondheidsregio PTSS als beroepsziekte

Tijdens de PDE van 15 februari werd de kaderbrief (een brief waarin wordt beschreven welke richting je met een organisatie opgaat en wat dat gaat kosten beschrijft) van onze Veiligheids- en gezondheidsregio besproken. Raadslid Arie Barendrecht gaf in de vergadering aan dat hij wil dat de VGGM PTSS gaat herkennen als beroepsziekte. Ook zijn er zorgen over het tekort aan financiële inzichten die gegeven worden in de kaderbrief.

We willen als ChristenUnie Ede dat de VGGM PTSS als beroepsziekte gaat herkennen. De uitzending van Zembla geeft precies aan waar het schort in de nazorg aan brandweermensen met PTSS. De ChristenUnie vindt dat hulpverleners impactvol werken hebben en dat we daarom de verantwoordelijkheid hebben om óók goed voor hen te zorgen. Daarover bereid ik namens de fractie van de ChristenUnie een amendement voor; om heel precies te vragen om die erkenning en een onderzoek naar PTSS op te starten binnen onze eigen Veiligheids- en Gezondheidsregio .

De onderbouwing van de gevraagde financiële middelen vanaf 2025 moet beter onderbouwd worden. De VGGM is bezig om een robuustere organisatie te worden. En daarvoor loopt een omvangrijk project wat ‘Samen Beter Bedrijfsvoeren’ heet. In de kaderbrief wordt echter alleen de financiële cijfers over 2025 gegeven terwijl het proces nog tot 2027 loopt. Wij willen meer inzicht hebben om als gemeenteraad ook de juiste afwegingen te kunnen maken.

Vervolg. Als ChristenUnie Ede zullen we het raadsvoorstel willen verstevigen. Dat is namelijk onze reactie als gemeente Ede aan de VGGM over hun gedachten over de begroting van 2025 (en verder). In de raadsvergadering van 7 maart zullen we daarom amendementen indienen. Wordt vervolgd!

Labels: , ,