Motie ChristenUnie: meer innamepunten in Ede voor statiegeldverpakkingen

portretjanwillem.png
Door Jan Willem Middelesch op 15 juli 2024 om 13:30

Motie ChristenUnie: meer innamepunten in Ede voor statiegeldverpakkingen

Tijdens de tweede termijn van de Perspectiefnota, die op de PDE van 11 juli op de agenda stond, diende raadslid Jan Willem Middelesch namens ChristenUnie Ede een motie in die vraagt om meer innamepunten voor statiegeldverpakkingen. Er worden namelijk nog steeds te weinig flesjes en blikjes ingeleverd. In plaats daarvan belanden ze bij het restafval of op straat. In deze blog vertelt Jan Willem meer over de motie.

Het zal u niet ontgaan zijn: sinds enige wordt ook statiegeld betaald voor kleine PET-flesjes en blikjes. Deze flesjes en blikjes worden helaas nog te weinig ingeleverd, blijkt recent ook uit berichten in (landelijke) media. Het is een gemiste kans als deze verpakkingen bij het restafval of op straat belanden. Dat terwijl er hele mooie initiatieven zijn om het inzamelen van deze verpakkingen makkelijker te maken. Speciale 'ringen' rondom afvalbakken bijvoorbeeld, of speciale bakken die het verzamelen gemakkelijker maken of consumenten zelfs direct geld teruggeven.

Vanuit ChristenUnie Ede denken we dat extra innamepunten de bereidheid tot inlevering van statiegeld verhogen en het zwerfafval verder helpen verminderen. Niet alleen in het centrum of in winkelgebieden, maar ook op scholen en bij verenigingen. Of bij evenementen waar statiegeldverpakkingen worden verkocht. Momenteel loopt er een pilot met 20 'statiegeldringen' in het centrum van Ede (Grotestraat, Molenstraat en Marktplein). Dit zijn ringen rondom afvalbakken, waarin mensen flesjes en blikjes achter kunnen laten. Deze kunnen vervolgens bijvoorbeeld door anderen weer worden meegenomen om bij een statiegeldautomaat in te leveren. Als er maar genoeg mogelijkheden worden aangeboden om statiegeldverpakkingen in te leveren, zullen mensen dat ook daadwerkelijk doen.

Daarom hebben we bij de tweede termijn van de Perspectiefnota een motie ingediend, waarin we het college vragen om:

• bij positieve resultaten van de pilot met betrekking tot de statiegeldringen een voorstel aan de raad te doen om het aantal statiegeldringen uit te breiden;
  • na te gaan of er bij scholen, lokale ondernemers en verenigingen interesse is om innamepunten te realiseren, bijvoorbeeld door het plaatsen van statiegeldbakken of (mobiele) statiegeldautomaten;
  • te onderzoeken of bij evenementen waar statiegeldverpakkingen worden verkocht, de organisatoren verplicht kunnen worden om innamepunten te realiseren en hier de raad over de informeren.

De motie werd mede ingediend door GroenLinks, Burgerbelangen, GemeenteBelangen en de PvdA én werd aangenomen: 30 raadsleden stemden voor. Wordt vervolgd.

Labels: ,