
Raadsvragen ChristenUnie over tekort aan parkeer- en rustplaatsen vrachtwagenchauffeurs in Ede
Eind mei berichtten De Gelderlander en NOS dat vrachtwagenchauffeurs steeds meer moeite hebben met het vinden van een veilige parkeerplek waar ze hun wettelijk verplichte rust kunnen nemen. In Gelderland is er een tekort van 572 plekken, blijkt uit onderzoek. Reden voor raadslid Daan Weststrate, die vaker aandacht heeft gevraagd voor de rustplaatsen en omstandigheden van vrachtwagenchauffeurs, om hierover schriftelijke vragen te stellen.
Uit onderzoek blijkt dat er zowel landelijk als provinciaal een groot tekort aan parkeerplaatsen en daarmee aan rustplaatsen voor chauffeurs is. In Nederland gaat het om een tekort van 4400 parkeerplekken, specifiek in Gelderland zijn er 572 parkeerplekken tekort, blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Buck Consultants International en adviesbureau RoyalHaskoningDHV. Om hier verandering in te brengen, is in vijf provincies een zogenoemd ‘Verbeterplan Vrachtwagenparkeren’ aangeboden aan de betreffende gedeputeerde. In Gelderland werd dit plan aangeboden aan gedeputeerde Ruitenberg.
ChristenUnie Ede heeft in de afgelopen jaren al meerdere keren aandacht gevraagd voor de omstandigheden van (buitenlandse) vrachtwagenchauffeurs. Zo heeft de Edese raad op 11 november 2021 een motie aangenomen die – met oog op de soms schrijnende verblijfsomstandigheden van deze chauffeurs – het college oproept om voor primaire voorzieningen te zorgen en een behoefteonderzoek te doen naar uitbreiding van deze basisvoorzieningen door realisatie van een betaalbare (beveiligde) parkeerplaats; en is op 7 april 2022 via een amendement door de raad de wens uitgesproken om truckparking en de positie van truckers op te nemen in de nieuwe Visie Werklocaties Regio Foodvalley 2020-2030 & Regionaal Programma Werklocaties Regio Foodvalley 2021-2025.
Naar aanleiding van bovenstaande hebben wij de volgende vragen gesteld aan het college:
- Heeft het college kennis genomen van de genoemde berichten met betrekking tot het grote tekort aan parkeerplaatsen voor chauffeurs en de schrijnende verblijfomstandigheden die hierbij komen kijken?
- Hoeveel plaatsen zijn er binnen de gemeentegrenzen van Ede momenteel beschikbaar voor vrachtwagenchauffeurs om te parkeren in het kader van de verplichte rusttijden?
- Welk aandeel van de 572 parkeerplaatsen die in Gelderland tekort komen, worden in de gemeente Ede gemist?
- Zijn of worden er lokaal dan wel regionaal acties ondernomen om deze tekorten terug te brengen? Zo ja, welke en waar? Zo nee, waarom niet?
De raad heeft in de afgelopen jaren opgeroepen om onderzoek te doen naar de behoefte en mogelijkheden voor betaalde en beveiligde truckparking in onze gemeente. Aanvankelijk leek de behoefte er niet direct te zijn in onze gemeente. Ook Ede groeit de afgelopen jaren. Niet alleen voor wat betreft het aantal inwoners, ook het aantal bedrijven en bedrijventerreinen. Het laten meegroeien van voorzieningen, zoals vrachtwagenchauffeurs, verdient volgens ons daarbij ook nadrukkelijk de aandacht. Onze zorg strekt namelijk verder dan onze eigen inwoners: ook richting degenen die dit mogelijk maken. - Is het college bereid om naar aanleiding van deze berichtgeving opnieuw te kijken of er binnen onze gemeente (veilige) parkeerplekken en basisvoorzieningen gerealiseerd kunnen worden?
- Trekt de gemeente Ede hierin op met andere gemeenten binnen de Regio Foodvalley? Zo ja, op welke manier komt dit tot uiting en wat zijn hier resultaten van? Zo nee, is het college dit van plan?
- Bij wie ligt de verantwoordelijkheid voor bovenlokale / regionale voorzieningen? Hoe wordt hierover afgestemd en hier invulling aan gegeven?