Inzet tijdens openbaar lijsttrekkersoverleg n.a.v. uitslag verkiezingen

CU-Logo-Ede-RGB-SocialMediaPF.jpg
Door Fractie Ede op 23 maart 2018 om 20:31

Inzet tijdens openbaar lijsttrekkersoverleg n.a.v. uitslag verkiezingen

Vanavond vond een openbaar lijsttrekkersoverleg plaats om met elkaar de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen van woensdag 21 maart te bespreken. Het zogenaamde 'duidingsdebat'. Lees hier wat lijsttrekker en fractievoorzitter Cora Otter heeft gezegd richting informateur dhr. P. Schalk (SGP) en de overige partijen.

De ChristenUnie ziet in de komende periode graag een stabiele coalitie met ambitie. Deze coalitie moet breed draagvlak hebben in de raad. Samenwerking met de oppositie vinden wij essentieel.

Kortom: ambitie, stabiliteit en draagvlak.

Kijkend naar welke partijen wat ons betreft het eerste in aanmerking komen om een coalitie te vormen, heeft de ChristenUnie daarvoor in gedachten:

• grootste fracties
  • partijen die winst hebben behaald bij de verkiezingen
  • de coalitie moet een afspiegeling van de Edese samenleving zijn

Er gaat veel goed in Ede.

Maar we staan ook voor grote uitdagingen:

• Een samenleving waar geen tweedeling optreedt. En dus inclusie, maar ook goede zorg, waardevol ouder worden, geen wachtlijsten in de jeugdzorg.
  • Kinderen en jongeren zijn onze toekomst : goed onderwijs speelplekken,sport en muziek onderwijs. Voldoende betaalbare woningen
  • De energietransitie is urgent. Dat vraagt om doorpakken. Een duurzame levensstijl vraagt inzet van gemeente en inwoners.
  • Ede staat op de kaart als food gemeente. Dat willen we vasthouden en verder invullen waarbij we aantrekkelijk moeten blijven voor bedrijven die zich hier willen vestigen

De ChristenUnie heeft de afgelopen periode een constructieve, inhoudelijke bijdrage geleverd aan een coalitie. Graag doen wij dat in de periode die voor ons ligt opnieuw.

Wij wensen de informateur en ons allen wijsheid toe in het proces om tot een coalitie te komen!

23 maart 2018

Cora Otter,