Van uitstel naar afstel opening Lelystad Airport

portretniek.png
Door Niek van den Brink op 2 april 2020 om 14:07

Van uitstel naar afstel opening Lelystad Airport

Op dinsdag 31 maart jl. maakte het kabinet bekend dat Lelystad Airport voorlopig niet open gaat. De fractie van de ChristenUnie is blij met dit uitstel. Raadslid Niek van den Brink: “Afstel is onvermijdelijk geworden en is nu de enige beslissing waar we nog op moeten wachten”.

Redenen genoeg voor exit Lelystad Airport
Raadslid en woordvoerder Niek van den Brink: “Met het toestaan van beperkte autonome groei was het idee van overloopluchthaven van Schiphol al deels losgelaten. Daar komt de Coronacrisis en de foutieve berekeningen van de milieueffecten nog bij. Tel daarbij op dat we nog tientallen jaren moeten wachten op innovaties die schoon vliegen mogelijk moeten maken. In het licht van die andere crisis, de wereldwijde klimaatverandering, zal het vliegverkeer eerder moeten krimpen dan groeien. Bij elkaar opgeteld is er geen ruimte voor uitbreiding Lelystad Airport”

Geen politiek draagvlak voor Lelystad Airport
De luchtvaartwethouder van Ede, Leon Meijer, ziet de politieke steun voor opening van het vernieuwde Lelystad Airport intussen nog steeds verder afkalven. In de Gelderlander zei hij:
“Alleen CDA en VVD zijn voor. ChristenUnie en D66 zijn al tegen. Straks hebben we verkiezingen en ik denk dat de opening van Lelystad niet in het nieuwe regeerakkoord komt. Politiek gezien komt het nieuwe Lelystad Airport er niet.’’

Raadslid Niek van den Brink: “Afstel is onvermijdelijk geworden en is nu de enige beslissing waar we nog op moeten wachten. De vlag gaat uit wanneer deze keuze definitief is gemaakt”.

Labels: , ,